Ellenszélben repül az EU a kerozinadó tervével

Bevezethetik a repülőgépek üzemanyaga után fizetendő adót, vagy más megfogalmazásban: eltörölhetik a kerozin adómentességét az unióban. Bár az olcsó repülőjegyek felpörgetik a turizmust, ugyanakkor a sok repülőgép szén-dioxid-kibocsátása ellentétes az unió klímacéljaival. Az Európai Bizottság napokon belül előáll javaslataival.

2021. 07. 09. 8:45
20200713 Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér A koronavírus-járvány miatt még mindig lényegesen kisebb a napi utasszám a járvány előttihez képest. képen: repülőgép fotó: Knap Zoltán (BORS) Fotó: Knap Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kerozinadó bevezetése része annak a javaslatcsomagnak, amelyet az Európai Bizottság szerdán terjeszt elő. A csomag célja, hogy az EU 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását, 2050-re pedig megvalósuljon az éghajlat-semlegesség. A csomagot ezért „Fit for 55”-nek hívják.

A repülőgépek különösen a le- és felszálláskor égetnek el sok üzemanyagot
Fotó: Havran Zoltán

Az Európai Bizottság Reuters által közzétett tervezete szerint a kerozin adómentessége rövidesen megszűnhet.

A javaslat szerint uniós szinten határoznák meg a kerozinra kivetendő adó minimumát 2023-tól kezdve, akkor még csak jelképes nullaszázalékos kulccsal, majd tíz év alatt érné el a végleges értéket.

A javaslattervezet nem csak a kerozinnal foglalkozik, bevezetné az EU-n belüli vízi hajózásban, halászatban és teherszállításban használt szennyező üzemanyagok minimális adómértékét is.

A kerozinadó megnevezett célja nem a légitársaságok büntetése, hanem az alternatív, fenntartható forrásból származó repülőgép-üzemanyagok – mint a zöldhidrogén és a bioüzemanyagok – elterjedésének az ösztönzése. Ezért ezek továbbra is adómentességet élveznek majd – habár használatuk ma még jelképes mértékű. Emellett továbbra is mentességet élvezhet majd a kerozinadó alól a teherszállítás, emellett a sétarepüléshez hasonló tevékenységek vagy a vállalatok által használt gépek.

A Reuters felhívja a figyelmet, hogy a javaslatot egyetlen ország vétójával is el lehet utasítani, mert az adózás nemzeti hatáskörbe tartozik, a dél-európai, a turizmustól függő országok pedig könnyen lehet, hogy a nem gombot nyomják meg majd.

Az európai kerozinadó lehetséges bevezetése tiltakozást váltott ki a légitársaságok és érdekképviseleteik körében. – Az európai kerozinadó a harmadik országokkal folytatott nemzetközi légi forgalomban a verseny jelentős torzulásait eredményezné – kommentálta a hírt Matthias von Randow a német repülési ipar szövetségétől az Aero.de tudósítása szerint. Ráadásul nem csökkentené a szén-dioxid-kibocsátást, ellenben drágítaná a szállítást, és

kedvező helyzetbe hozná azokat a légitársaságokat, amelyek Dubaj, Doha, Isztambul vagy London városában vannak bejegyezve.

A CDU Gazdasági Tanácsa ugyancsak arra figyelmeztetett, hogy az EU kerozinadója tökéletes gazdasági ösztönzőcsomag lenne az öböl menti államok és Törökország állami támogatást élvező légitársaságai számára. Rámutatott arra is, hogy Németországban már légi közlekedési adót vetnek ki. Felszólították a szövetségi kormányt, hogy világos vétót gyakoroljon Brüsszelben – mondta Wolfgang Steiger főtitkár.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.