A Boeing sarkára tapos az Airbus a cargogépek piacán

Az Airbus a versenytárs repülőgépgyártó Boeing egyik legjövedelmezőbb üzletét vette célba, amikor bejelentette, hogy cargováltozatot épít a széles törzsű A350-es utasszállítóból.

2021. 08. 29. 19:00
null
Folyamatosan érkeznek a Távol-Keletről az egészségügyi eszközök Fotó: Máthé Zoltán Forrás: MTI/Máthé Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

 

Rossz hírt kapott a Boeing. Az amerikai vállalat  évtizedeken keresztül uralta a 767, 777 és 747 teherszállító repülőgépekkel a világkereskedelem légi teherszállítási piacát, most azonban lépéshátrányba kerülhet, miután  

az Airbus bejelentette: az új A350-es teherszállító gépe 2025-ben üzembe állhat, miközben az amerikai gyártó 777X személyszállítójából mostanáig nem sikerült megépíteni a cargoverziót. 

A fejlesztést a biztonsági tanúsítási előírások szigorítása és a gyenge kereslet késleltette — tette közzé a Reuters.

Az Airbus reméli, hogy a világ első könnyű, szénszál-erősítésű cargo gépének megérkezése megnyitja számára a piacot a szigorúbb kibocsátási normák keretei között, ami viszont korlátozza majd a Boeing 767 és 777 járművek további értékesítését. A hivatalos bejelentés után hamarosan megkezdődik a vevők regisztrálása, köztük a logisztikai piac olyan nehézsúlyú szereplői lehetnek majd, mint a FedEx vagy a UPS, az árufuvarozással foglalkozó ázsiai légitársaságok vagy a luxemburgi Cargolux. 

A tét nem kisebb, mint hogy a Boeing erőfölénye megmarad-e a repülőgéppiac jövedelmező szegmensében.

A változó gazdasági körülmények közepette az új teherszállító repülőgépeknek meg kell felelniük az online kereskedelemben szereplő cégek, mint például az Amazon igényeinek, akik többletdíjat fizetnek a viszonylag könnyű, de terjedelmes csomagjaik számára rendelkezésre bocsátott helyért. Ipari források szerint az A350-es cargogép 109 tonnát képes szállítani a 777X-es 115–117 tonnás tervezett kapacitásával szemben, bár a Boeing még nem véglegesítette a terveit.

Az áruszállítás azért különösen fontos a légitársaságoknak, mert pótolhatja a széles törzsű utasszállító repülőgépek kieső teljesítményét.

A nemzetközi szállításban az áruk fele légi úton utazik, ennek fele viszont általában az utasszállító repülőgépek gyomrába kerül. A járvány idején sok légitársaság kénytelen volt leállítani az utasszállítókat, ami csökkentette a rendelkezésre álló kapacitást és növelte a rakodótér iránti igényt a cargogépeken abban az időben, amikor az e-kereskedelem sokak számára a vásárlás egyetlen biztonságos módja volt.

A Boeing prognózisa szerint 

nem csökken az igény a légi teherszállítás iránt a pandémia lecsengése után sem,

2030-ra a világpiacon összesen mintegy 2430 cargogépre lesz szükség.

Borítókép: MTI/Máthé Zoltán

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.