Rossz hírt kapott a Boeing. Az amerikai vállalat évtizedeken keresztül uralta a 767, 777 és 747 teherszállító repülőgépekkel a világkereskedelem légi teherszállítási piacát, most azonban lépéshátrányba kerülhet, miután
az Airbus bejelentette: az új A350-es teherszállító gépe 2025-ben üzembe állhat, miközben az amerikai gyártó 777X személyszállítójából mostanáig nem sikerült megépíteni a cargoverziót.
A fejlesztést a biztonsági tanúsítási előírások szigorítása és a gyenge kereslet késleltette — tette közzé a Reuters.
Az Airbus reméli, hogy a világ első könnyű, szénszál-erősítésű cargo gépének megérkezése megnyitja számára a piacot a szigorúbb kibocsátási normák keretei között, ami viszont korlátozza majd a Boeing 767 és 777 járművek további értékesítését. A hivatalos bejelentés után hamarosan megkezdődik a vevők regisztrálása, köztük a logisztikai piac olyan nehézsúlyú szereplői lehetnek majd, mint a FedEx vagy a UPS, az árufuvarozással foglalkozó ázsiai légitársaságok vagy a luxemburgi Cargolux.
A tét nem kisebb, mint hogy a Boeing erőfölénye megmarad-e a repülőgéppiac jövedelmező szegmensében.
A változó gazdasági körülmények közepette az új teherszállító repülőgépeknek meg kell felelniük az online kereskedelemben szereplő cégek, mint például az Amazon igényeinek, akik többletdíjat fizetnek a viszonylag könnyű, de terjedelmes csomagjaik számára rendelkezésre bocsátott helyért. Ipari források szerint az A350-es cargogép 109 tonnát képes szállítani a 777X-es 115–117 tonnás tervezett kapacitásával szemben, bár a Boeing még nem véglegesítette a terveit.
Az áruszállítás azért különösen fontos a légitársaságoknak, mert pótolhatja a széles törzsű utasszállító repülőgépek kieső teljesítményét.
A nemzetközi szállításban az áruk fele légi úton utazik, ennek fele viszont általában az utasszállító repülőgépek gyomrába kerül. A járvány idején sok légitársaság kénytelen volt leállítani az utasszállítókat, ami csökkentette a rendelkezésre álló kapacitást és növelte a rakodótér iránti igényt a cargogépeken abban az időben, amikor az e-kereskedelem sokak számára a vásárlás egyetlen biztonságos módja volt.
A Boeing prognózisa szerint
nem csökken az igény a légi teherszállítás iránt a pandémia lecsengése után sem,
2030-ra a világpiacon összesen mintegy 2430 cargogépre lesz szükség.
Borítókép: MTI/Máthé Zoltán