Fontos elővárosi vasút újul meg

Megkezdődhet a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal felújításának a tervezése, miután ma aláírják a tervezést végző céggel a szerződést. A mellékvonal az utolsó az elővárosi vonalak közül, ahol még nem készült el a felsővezeték, ezért villamos motorvonatok sem járhatnak rajta.

2021. 08. 11. 7:54
null
A Kőbánya-Kispest megálló összképén már egy nagytakarítás is sokat segítene. Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valódi 22-es csapdája az nagyváros és agglomerációjának közlekedési helyzete: minél többen költöznek ki a zöldbe, annál nagyobb lesz reggelenként a dugó a közutakon és a tömeg az elővárosi buszokon, vasúton. Csak egy jó megoldás van:

lényegesen növelni kell a kötöttpályás járatok számát, hogy minél kevesebben válasszák az autós ingázást.

Igen ám, de a vasútvonalak áteresztő képessége véges, ahhoz, hogy több vonatot lehessen indítani, korszerűsíteni, bővíteni kell a vasúti infrastruktúrát. 

Ha elkészülnek a tervek, jöhetnek a pályaépítő gépláncok Fotó: MTI/Varga György

Éppen ez a célja a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal korszerűsítésének. A lapunkhoz eljuttatott tájékoztató szerint a beruházás előkészítése a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő közös feladata. 

A pályázati kiírás 86 kilométer hosszú pálya teljes körű felújításáról és kapacitásbővítéséről szól. A tervezőnek el kell készíteni az engedélyezési, kiviteli terveket.

A kormány június 11-én megjelent határozatban döntött arról, hogy Budapest–Lajosmizse vasútvonal fejlesztését kiterjeszti a Lajosmizse–Kecskemét szakaszra is. Így a 142. számú vasútvonalat végig villamosítani lehet,és mindenhol megújulhat a pálya. A kormány 740 millió forintot biztosított a 23 kilométeres szakasz fejlesztésének előkészítésére, tervezésére. 

A Budapesti agglomerációs vasúti stratégia adatai szerint ezen vonalon azonosították a legnagyobb utasszámnövelési lehetőséget,

akár a jelenlegi háromszorosára növekedhet az utasszám a felújítást követően.

A fővárosba vezetők közül csak két vasútvonal maradt végig egyvágányú, az egyik a lajosmizsei, ráadásul ezt nem is villamosították. Ezért a pályán zömében negyven kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek a szerelvények. A felújítást követően

80-120 kilométeres lesz az engedélyezett sebesség, villamos motorvonatok közlekedhetnek, a követési idő pedig bizonyos szakaszokon 15 perc lesz.

A Budapest–Lajosmizse–Kecskemét szakasz esetében 86 kilométer vonal villamosítására, 63 kilométer hosszú pálya teljes, és 23 kilométeres vonal (Lajosmizse–Kecskemét) egyszerűsített átépítésére kell a terveket elkészíteni. A vonalon tíz állomás és hét megállóhely épül át, 18 kilométeren létesül második vágány. Budapest és Kecskemét között nyolcvan szintbeni útátjáró és 19 vasúti műtárgy épül át.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.