A napokban befejezte a jegyek árusítását az Alitalia Airlines, Európa egyik legismertebb brandje, Olaszország nemzeti légitársasága, és október 15-én átadja a stafétát az új fuvarozónak, amely ITA (Italia Trasporto Aereo) néven már fogadja a foglalásokat a járataira.
Az Alitalia évtizedek óta küszködik, és 2017-ben állami gyámság alá is került.
Az olasz kormány százmillió eurós alapot hozott létre a légitársasággal szembeni követelések megtérítésére – olvasható a TravelPulse.com tudósításában. Az új nemzeti légitársaság, az ITA kisebb flottával és karcsúbb szervezettel indul: csak 52 Alitalia repülőgépet vásárol meg a repülőtéri résidők és egyéb eszközök mellett. Tervezi, hogy járatokat indít New Yorkba, Bostonba, Miamiba, Tokióba és számos európai városba Róma és Milánó repülőtereiről. A légitársaság 2025-ig 105 gépre növelné flottáját.
Az Alitaliát 1946. szeptember 16-án hozták létre, de csak 1963-ban vált ismertté világszerte, amikor a Vatikán hivatalos légitársasága lett. Ekkor kezdte meg VI. Pál pápa tizenöt éves hivatali idejét, aki messze a Vatikán határain kívülre kívánta elvinni a kereszténység üzenetét.
Csaknem hatvan év alatt az Alitalia négy pápát 171 különböző országba szállított el.
VI. Pál kilenc nemzetközi utat tett meg az Alitaliával. Szent II. János Pál összesen 104-szer emelkedett a levegőbe a cég gépeivel. Utódja, XVI. Benedek pápa 24 utat tett, míg
a jelenlegi pápa, Ferenc eddig 33-szor utazott, a 34. útján részt vesz a magyarországi Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson szeptember 12-én.
Vélhetően ez lesz az utolsó alkalom, hogy az Alitalia biztosítja neki az amerikai mintára Shepherd One (Pásztor Egyes) néven emlegetett légi járművet.
Az Alitaliát az olaszok egykor freccia alata, azaz szárnyas nyíl néven tisztelték. A repülőgép farkán egy A betűt formázó logó látható, amely egy repülőgép szárnyához is hasonló, és az olasz zászló színeit viseli. A légitársaság a pizzán és az Alfa Romeón kívül talán Olaszország egyik legismertebb szimbóluma volt a tengerentúlon. Amikor az olasz családok hazatértek egy távoli kirándulásról, és felléptek az Alitalia fedélzetére, a stewardess mosolygós buon giornóval köszöntötte őket, és gőzölgő spagettit szolgáltak fel paradicsomszósszal. Az Alitalia büszke volt az olasz stílusra és az ételekre.
Az 1950-es évektől a légiutas-kísérőket elegáns uniformisba öltöztették, amelyet olyan neves divattervezők alkottak, mint Giorgio Armani.
Az Alitalia bukása végső soron annak köszönhető, hogy a cég nem reagált jól a piaci környezet változásaira – áll a CNN.com elemzésében. Az utazási iparágban forradalom zajlott le, míg az Alitalia benne ragadt a régi struktúrában, a lobbik, a szakszervezetek és a politikai nyomás együttesen megbénították. Nem tudott lépést tartani a hatékony, fapados fuvarozók érkezésével, amelyek kisebb személyzettel üzemelnek, versenyképesebb viteldíjakat, korszerűbb repülőgépeket és a globális célállomások szélesebb listáját kínálják. Annak ellenére, hogy Olaszország mindig is népszerű turisztikai célpont volt,
az Alitalia nyeresége a növekvő verseny miatt folyamatosan csökkent, az adósságok felhalmozódtak, a csőd elkerülhetetlenné vált.
Az Alitalia olyan sok válságot élt át a 75 év alatt, hogy sokan azt gondolták, örök életű. Ezt támasztja alá, hogy az olasz légi közlekedésnek nagyon jó alapjai voltak. A nagy európai légitársaságok abban hasonlítanak egymásra, hogy erős belföldi forgalomra támaszkodhatnak. Az olasz csizma északi sarkából a délibe jó 1700 kilométeres autózás árán lehet eljutni, ez már többszörösen túl van azon a lélektani határon, amit egy családapa a FIAT kormányánál szívesen vállal. A belföldi mellett garantált a külföldi utazók érdeklődése is:
Róma zarándokhely, ahová az év minden részében szakadatlanul áradnak a hívők. Emellett a reneszánsz képzőművészet kincseinek olyan gazdagságát kínálja, amivel nem versenghetnek a mediterránum más országai.
Ráadásul természeti szépségekben, gasztronómiai élvezetekben sem szűkölködnek a taljánok, és több évszázados gyakorlatuk van a vendégfogadásban.
Az Alitaliát mégis állandóan meg kellett menteni. Pedig 1992-ben még a cég léphetett fel ebben a szerepben Budapesten. A rendszerváltás után irányt vesztett magyar nemzeti légitársaság profi menedzsmenttudást és kapcsolatrendszert remélt a nyugat-európai partnertől. A magyar tulajdonú légi közlekedési vállalatban
1992. november 12-én tőkeemeléssel 35 százalék részesedést szerzett az Alitalia olasz nemzeti légitársaság és a Simest olasz bank, de 1997 decemberében az Alitalia Malév-részvényeit a magyar bankok visszavásárolták.
Mint tudjuk, a Malév története 2012-ben véget ért. A sors különös fintora, hogy az Alitalia szenvedéstörténetének végső szakaszában, 2018 elején, amikor megmentése érdekében akár a versenytársaknak is eladták volna, az a Váradi József, illetve az általa vezetett Wizz Air tárgyalt a cég egy részének az átvételéről, aki korábban a Malév vezérigazgatója volt. Egyébként azóta a Wizz Air és a Ryanair az Alitalia megvásárlása nélkül is hozzájutott az olasz belföldi piac jelentős részéhez.
Fotó: Bors/Knap Zoltán