Továbbra is akadozik az autógyártás

Jelentős áremelkedés zajlik a járműiparban használt mikrocsipek piacán, a globális hiány oka éppen az alacsony ár – közölte az egyik legjelentősebb gyártó. Az Infineon világszerte számos országban készít félvezetőket, Cegléden is van gyáruk. Az autógyáraknak jelentős kapacitáskiesést jelent az elektronikai alkatrészek szűkössége, Kecskeméten heteken át nem termelt a Mercedes.

2021. 08. 23. 7:05
2020.07.21. Kecskemét Megkezdődik a CLA 250 e Coupé és a CLA 250 e Shooting Brake hibridmodellek gyártása a kecskeméti Mercedes-gyárban. Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság Fotó: MORICZ SABJAN SIMON
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

 

 Kecskeméten rendszeressé váltak a leállások a csiphiány miatt  Fotó: Daimler AG

Kéri-e a kedves vásárló az új autóját rádió nélkül? Esetleg elnézi, hogy a négy hengerből kettőt kikapcsoljon a számítógép, ha nincs rá szükség? Lemond a start-stop funkcióról, ha enélkül hónapokkal előbb megkapja a járművét? A General Motors amerikai vásárlóinál ezek a dilemmák napi szinten felmerültek – írta a Kelley Blue Book.com észak-amerikai portál. De hasonló választás elé kerültek a vásárlók számos más piacon, Ázsiában és Európában is.

Az ok az egyre inkább elhatalmasodó alkatrészhiány, a csipkrízis. Várható volt, hogy a félvezetők gyártói előbb-utóbb megteszik az ilyen helyzetekben szokásos lépést, és feljebb srófolják az árakat. Az első ilyen hír a Magyarországon is érdekeltséggel rendelkező, német központú gyártótól érkezett. 

 

Reinhard Ploss, az Infineon főnöke a WitschaftWoche hírportál kérdésére bejelentette, hogy drágulnak a félvezetők. Növelik az árakat vagy már megemelték, mondta Ploss.

A vezérigazgató a magasabb árakat a megnövekedett gyártási költségekkel magyarázta. Ráadásul nem maguk gyártják az összes csipet, ezeknek a költségét át kell hárítaniuk, fejtegette Ploss. Szerinte az alacsony félvezetőár az egyike azon okoknak, amelyek a csipválsághoz vezettek. Egyes alkatrészek esetében az ipar már hozzászokott ahhoz, hogy nagyon olcsón hozzájuthatnak. Ha a csipekkel nagyon alacsony áron kereskednek, akkor a kapacitás növelésére való ösztönzés is alacsony, vélekedett Ploss. Az Infineonnak Európa és a világ számos pontján működik gyára, a magyar telephelyet Cegléden létesítették.

A különböző autógyártókat jelenleg súlyosan érinti a csipválság. 

A Toyota a globális mikrocsiphiány miatt szeptemberben negyven százalékkal csökkenti világszerte a járműgyártást

 – tette közzé a BBC.com. A világ legnagyobb autógyártója csaknem 900 ezer autó gyártását tervezte a jövő hónapban, de ezt most 540 ezer járműre csökkentette. A Volkswagen, a világ második legnagyobb autógyártója figyelmeztetett, hogy a termelés további csökkentésére is kényszerülhet. Arra számítanak, hogy a csipkínálat a harmadik negyedévben nagyon ingadozó és szűk lesz. 

A Toyota többi vetélytársa, köztük 

a General Motors, a Ford, a Nissan, a Daimler, a BMW és a Renault már csökkentette a termelést a globális csiphiány miatt.

Eddig a Toyotának sikerült elkerülnie ugyanezt. Az új autók gyakran seregnyi mikrocsipet tartalmaznak, de a Toyota profitált abból, hogy nagyobb készletet halmozott fel az egy évtizeddel ezelőtti fukusimai földrengés és szökőár nyomán kifejlesztett gondos alkatrészbeszerzésben.

Az alkatrészhiány leállásokhoz vezetett Magyarországon is. Sajtóhírek szerint 

jelenleg is áll a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban. Korábban három hétre állították le a gyártósorokat a 30., 31. és a 32. hétre, majd ezt ismét meghosszabbították.

A termelési szünet idejét karbantartási tevékenységekre, illetve az új modell sorozatgyártásának előkészületeire használják fel. Idén januárban, majd áprilisban már volt egy-egy leállás Kecskeméten, a globális csiphiány miatt pedig június közepén rövidített munkaidőt vezetett be a rastatti és brémai Mercedes-Benz-üzemekben a Daimler. 

Június második felében az Audi járműgyárának nagy részében szünetelt a termelés. A vállalat közlése szerint, amíg a hiányhelyzetet nem sikerül megoldani, addig a Volkswagen-konszern legtöbb termelőtelephelyét érintik majd a korlátozások.

A félvezetők hiánya az esztergomi Suzuki-gyárban is fennakadásokat okozott. Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki operatív igazgatója korábban elmondta, 

voltak olyan pillanatok, amikor csak egy napon múlott, hogy beérkezzenek az alkatrészek.

A Suzuki tevékenységét továbbra is nagymértékben befolyásolja a globális félvezetőhiány alakulása. Ennek hatására a Suzuki beszerzési osztálya gyakorlatilag a csipek beszerzésére állt át.

 

Fotó:  Világgazdaság/Móricz-Sabján Simon

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.