
Kéri-e a kedves vásárló az új autóját rádió nélkül? Esetleg elnézi, hogy a négy hengerből kettőt kikapcsoljon a számítógép, ha nincs rá szükség? Lemond a start-stop funkcióról, ha enélkül hónapokkal előbb megkapja a járművét? A General Motors amerikai vásárlóinál ezek a dilemmák napi szinten felmerültek – írta a Kelley Blue Book.com észak-amerikai portál. De hasonló választás elé kerültek a vásárlók számos más piacon, Ázsiában és Európában is.
Az ok az egyre inkább elhatalmasodó alkatrészhiány, a csipkrízis. Várható volt, hogy a félvezetők gyártói előbb-utóbb megteszik az ilyen helyzetekben szokásos lépést, és feljebb srófolják az árakat. Az első ilyen hír a Magyarországon is érdekeltséggel rendelkező, német központú gyártótól érkezett.
Reinhard Ploss, az Infineon főnöke a WitschaftWoche hírportál kérdésére bejelentette, hogy drágulnak a félvezetők. Növelik az árakat vagy már megemelték, mondta Ploss.
A vezérigazgató a magasabb árakat a megnövekedett gyártási költségekkel magyarázta. Ráadásul nem maguk gyártják az összes csipet, ezeknek a költségét át kell hárítaniuk, fejtegette Ploss. Szerinte az alacsony félvezetőár az egyike azon okoknak, amelyek a csipválsághoz vezettek. Egyes alkatrészek esetében az ipar már hozzászokott ahhoz, hogy nagyon olcsón hozzájuthatnak. Ha a csipekkel nagyon alacsony áron kereskednek, akkor a kapacitás növelésére való ösztönzés is alacsony, vélekedett Ploss. Az Infineonnak Európa és a világ számos pontján működik gyára, a magyar telephelyet Cegléden létesítették.
A különböző autógyártókat jelenleg súlyosan érinti a csipválság.
A Toyota a globális mikrocsiphiány miatt szeptemberben negyven százalékkal csökkenti világszerte a járműgyártást
– tette közzé a BBC.com. A világ legnagyobb autógyártója csaknem 900 ezer autó gyártását tervezte a jövő hónapban, de ezt most 540 ezer járműre csökkentette. A Volkswagen, a világ második legnagyobb autógyártója figyelmeztetett, hogy a termelés további csökkentésére is kényszerülhet. Arra számítanak, hogy a csipkínálat a harmadik negyedévben nagyon ingadozó és szűk lesz.
A Toyota többi vetélytársa, köztük
a General Motors, a Ford, a Nissan, a Daimler, a BMW és a Renault már csökkentette a termelést a globális csiphiány miatt.
Eddig a Toyotának sikerült elkerülnie ugyanezt. Az új autók gyakran seregnyi mikrocsipet tartalmaznak, de a Toyota profitált abból, hogy nagyobb készletet halmozott fel az egy évtizeddel ezelőtti fukusimai földrengés és szökőár nyomán kifejlesztett gondos alkatrészbeszerzésben.