Már nem elég egy egyszerű meghatalmazás, ha SIM-kártyát cseréltetne a felhasználó egy rokonával, ismerősével, mert a jelenlegi gyakorlat az adatokkal való visszaélésekhez vezetett. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ezért új eljárások bevezetését kérte a Telekomtól, a Telenortól és a Vodafone-tól. Ezután a cserélendő SIM-kártya ellenőrzésére, az új kártya késleltetett aktiválására, meghatalmazás esetén hitelesítés megkövetelésére, de ellenőrző kód, tájékoztató SMS küldésére is számíthatunk.
Csalások, visszaélések
Az NMHH az idén tavasszal ellenőrizte a szolgáltatók SIM-kártya-cserével kapcsolatos gyakorlatát. Előfordultak ugyanis olyan nagy anyagi kárt okozó visszaélések, amelyek az áldozatok banki visszaigazoló SMS-eihez való hozzáférésen alapultak. Ehhez a csalók először megszerezték az áldozatok személyes és banki adatait, majd azok birtokában egy kéttanús meghatalmazással SIM-cserét kezdeményeztek a szolgáltatónál arra hivatkozva, hogy az eddig használt kártya elveszett vagy már nem használható. Mivel ilyenkor a régi SIM-kártyát szinte azonnal deaktiválták,
a bűnözők az új kártyára érkező SMS-kódokkal visszaélve banki tranzakciókat hajthattak végre, ugyan csak rövid ideig, de így is akár több tíz milliós károkat okozva.
Idén ősztől már mindhárom szolgáltatónál a lakossági előfizető személyes eljárásán alapul a SIM cseréje.
Egyedi megoldások
A Telenor az előfizető helyett eljáró személy meghatalmazását csak akkor fogadja el, miután ellenőrizte, hogy az eredeti SIM-kártya nem működik vagy zárolva van. Ezenkívül késlelteti a SIM-kártya aktiválását, ezzel párhuzamosan pedig tájékoztató SMS-t küld a csereigényről, így az esetlegesen megtévesztett előfizetőnek minimum három órája van közbelépni, és jelezni a visszaélést a szolgáltatónak. Az üzleti előfizetőknél a cég bevezetett egy egyszeri, kártyacseréhez kapcsolódó, hívószámhoz kötött kódot, amelyet csere előtt a hivatalos kapcsolattartónak kérnie kell a szolgáltatótól. Kizárólag közjegyző által hitelesített meghatalmazással és a kóddal együtt lehet intézni a SIM-cserét.
A Vodafone-nál csak akkor intézkedhet meghatalmazott ilyen ügyekben, ha bemutatja a cserélendő SIM-kártyát. Ilyen esetben futár viszi ki az új kártyát az előfizetőnek, vagy pedig felhívják azt, aki a biztonsági kód megadásával igazolja, hogy ő igényelt cserét. A lakossági és az üzleti előfizetőknél csak ügyvéd vagy közjegyző által hitelesített meghatalmazást és eredeti okiratokat fogad el a szolgáltató.
Lakossági előfizetők esetében a Telekomnál meghatalmazással egyáltalán nem lehet eljárni. A lakossági és az üzleti előfizetőknél az eljárás során ellenőrzésképpen fel kell hívni a SIM-kártyához tartozó hívószámot. A vállalatnál további biztonsági lépések bevezetését is tervezik.
Ébernek kell maradni
Az NMHH folyamatosan figyelemmel kíséri, hogy az intézkedésekkel hatékonyan visszaszorulnak-e az ilyen típusú visszaélések. A hatóság kiemelte, hogy
az említett esetek nem a szolgáltatók mulasztása miatt történhettek meg, illetve a felhasználók maguk is felelősek saját adataik védelméért, körültekintő és óvatos kezeléséért.
Ezért a hatóság felhívja a fogyasztók figyelmét a mindenkori éberségre, a hírközlési szolgáltatások tudatos igénybevételére és a biztonságos adatkezelésre.
Borítókép: SOPA Images