Titokzatos, sötét öltönyös és fekete irattáskás látogatók keresték fel a közelmúltban a szlovén kormányzat épületét. Az egyik napilap tudósítója felismerni vélte James Hogant, az Etihad Aviation Group korábbi elnökét és Mladan Dinkics korábbi szerb gazdasági minisztert, aki jelenleg az MD Solution tanácsadó cég tulajdonosa.
Az említett két úr arról nevezetes, hogy ha feltűntek egy országban, ott hamarosan új nemzeti légitársaság jött létre.
Legutóbb például Montenegró fővárosában, Podgoricában látták őket, majd nem sokkal később az ország megalapította új nemzeti légitársaságát, az Air Montenegrót. A hírek szerint Szlovéniába is azért utaztak, hogy javaslatot tegyenek a kormánynak egy új nemzeti légitársaság létrehozására. Mindezért állítólag négyszázezer euró tanácsadói díjat számoltak fel – tette közzé a Simple Flying.com.
A szlovén kormányt azért érdekli ez a javaslat, mert Hogan és Dinkics korábban közreműködtek a szerb nemzeti légitársaság, az Air Serbia létrehozásában, amely sokkal sikeresebb lett, mint elődje, a JAT Airways volt. A szerb JAT 2013 őszén került az öböl menti Etihad Airways irányítása alá, és már a következő évben remek eredményeket produkált. A szerb légitársaság 2,7 millió eurós adózás utáni nyereséget ért el 2014-ben. A működés első teljes évében 87 százalékkal tudta növelni az árbevételét.
Szlovénia légi közlekedését súlyosan érintette a pandémia. Ahogy azt a Simple Flying közölte,
az ország 2021 első hat hónapjában 2019-es forgalmának kevesebb mint a kilenc százalékát érte el, 2020 októbere és 2021 nyara között voltak napok, amikor egyetlen utasszállító gép sem indult Ljubljanából.
A helyzet fokozatosan romlott 2021 februárja és márciusa között, amikor három hét alatt egyetlen járat sem indult el Ljubljanából.
Ez nem csak a járvány miatt alakult így: Szlovénia légi közlekedési ágazata sokkal mélyebb válsággal néz szembe, mint más európai országoké, mert a kormány úgy döntött, hogy nem hoz létre újabb nemzeti légitársaságot az Adria Airways csődje után. A légitársaság 2019. szeptemberi összeomlásakor az akkori szlovén miniszterelnök, Marjan Šarec azt mondta, hogy
egy új légi cég megalapítása kockázatos lenne, mert túl nagy befektetéssel járna és veszteséget termelne.
Ugyanakkor Szlovénia jelenlegi gazdasági minisztere, Zdravko Počivalšek az elmúlt három évben folyamatosan szorgalmazta az Adria Airways 2.0 létrehozását. Az új nemzeti légitársaság ügyét az év elején levették a napirendről, de Hogan és Dinkics felbukkanása Ljubjanában azt sejteti, hogy változott a helyzet.
Az Adria Airways 2019 júniusára, mindössze három évvel a privatizáció után a tönk szélére került. A szlovén nemzeti fuvarozó visszamondta a repülőgép-megrendeléseket és csökkentette az útvonalakat. A légitársaság csaknem hatmillió eurós veszteséget jelentett. Mindezeket tetézte a számos járatkimaradás, illetve a rendszeres késés, amelyek szinte naponta ismétlődtek. Mindezek miatt az Adria Airways hírneve jelentősen csorbult, és 2019 őszére le kellett állítani a működését.
Borítókép: MTI/EPA/Szerhij Dolzsenko
Az Air Serbia ledolgozta az Etihad hitelét
A szerb nemzeti légitársaság visszafizette második és egyben utolsó hitelét az Etihad Airways Partners BV-nek, egy speciális célú társaságnak, amelyet az Etihad Airways hozott létre 2015 szeptemberében, hogy forrásokat szerezzen magának és társainak. Tavaly a szerb fuvarozó visszafizette a két kölcsönből az elsőt. A második idén nyáron járt le, a szerb fuvarozó ezt is időben teljesítette. Az Air Serbia korábban megjegyezte, hogy a kölcsönöknek köszönhetően sikerült átalakítani a céget, ami hamarosan rekorderedményeket hozott. A szerkezetátalakítás után a vállalat 2019-ben már 2,81 millió utast szállított, mindössze egy év alatt 23 új célállomásra repült, és két új repülőtér is megkezdte működését Szerbiában.