Főként őzek, mezei nyulak és fácánok esnek az autósok áldozatául a hazai utakon, amelyekkel az ütközést még akkor sem biztos, hogy sikerül elkerülni, ha mérsékelt tempóban haladunk, és figyeljük az utat és a jelzőtáblákat. Az Országos Vadgazdálkodási Adattár statisztikái szerint 2017 óta évről évre nagyobb számú erdei-mezei állat hullik el a gépjárművekkel való ütközés következtében a magyarországi utakon.
Csak tavaly több mint hatezer nagyvad lelte halálát hasonló balesetekben, amelyek nagy része az őszi időszakban következett be, amikor megváltozik a mozgásuk, megkezdődik a vonulási időszak.
Esetenként roncsszállító is kell
– Elég volt 70-80 kilométer/óra sebességnél egy nagyobb testű őzzel ütközni, a gépkocsi máris totálkárosra tört – számolt be lapunk érdeklődésére egy közelmúltban bekövetkezett esetről a Generáli Biztosító üzletkötője, aki még a legóvatosabb sofőr esetében is kivédhetetlennek tartja a hasonló helyzetet. Jóllehet, számít a rutin, és mindenképpen ajánlatos figyelni az út szélén elhelyezett, klasszikus ugró szarvasos táblákra, senki sem lehet annyira elővigyázatos, hogy ki tudjon védeni egy vagy netán több, hirtelen eléje ugró vadat. Sőt a jól kivilágított, reflektorral közlekedő járművek még azt a veszélyt is hordozzák, hogy az erős fény elvakíthatja és lebéníthatja az egyébként még menekülésre képes állatot. A gyakorló biztosítási szakember ugyanakkor egy olyan esetet is megemlített, amikor egy, az autós szempontjából relatíve veszélytelenebbnek tűnő, mezei nyúl esett áldozatául. A kis négylábú teste azonban olyan szerencsétlenül szorult be az egyik első kerék és a karosszéria közé, hogy a jármű használhatatlanná vált, és el kellett vontatni.

Gyakran nem elég a casco
Vaddal való ütközés esetén a gépjárműben tehát igen jelentős károk keletkezhetnek. A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) egyik tagbiztosítója 2020-ban közel 1400 olyan esetet regisztrált, ahol állattal való ütközés okozott kárt az autóban, ami több mint hétszázmillió forintos – azaz átlagosan ötszázezer forintos – kifizetést jelentett a társaságnál. A biztosító a károkat akkor téríti meg, ha a gépjármű rendelkezett teljes körű casco biztosítással. A legtöbb biztosítónál ugyanis a vaddal történő ütközés töréskárnak minősül, amelyre a teljes körű casco biztosítások kiterjednek – hívja fel a figyelmet a szakmai szövetség. – Emellett van olyan biztosító, amelynél köthető önálló biztosítás is a vaddal való ütközés miatti töréskárra, másutt pedig a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz (kgfb) kapcsolódó kiegészítő nyújt fedezetet a balesetben részt vevő gépjárműben keletkezett károkra.