A sofőrhiány eddig leglátványosabban az Egyesült Királyságban zavarta meg az élelmiszerek nagykereskedelmi szállítását, akadályozta a szemét elvitelét, és pánikszerű üzemanyag-vásárláshoz vezetett. De hasonló jelenségek az EU-ban is felléphetnek, mert a munkáskéz mindenhol kevés, ráadásul a járműipart hátráltató csip- és alkatrészhiány, legújabban pedig az AdBlue dízeladalék hiánya miatt kevesebb a hadra fogható jármű, és az üzemanyagárak is az egekben járnak. Márpedig az uniós áruszállítás hetven százaléka közúton bonyolódik, ha ott fennakadás van, az az ellátási lánc egészét veszélyezteti.

Az egyik megoldás az lehet a problémára, ha a vezetőt teljesen kiveszik a rendszerből. A tehergépjárművekre is alkalmazható önvezető autós technológia lényeges változást ígér az emberek és az áruk szállításában. Csakhogy az önvezető technológia fejlesztése még nem tart ott, hogy a negyventonnás gépszörnyetegek irányítását egy szoftverre bízzák. Amíg a kamionok autópályán haladnak, nincs komoly gond, de a logisztikai központokba közutakon, változatos körülmények között jutnak el a járművek, és erre a feladatra egyelőre ember kell.
Mit lehet tenni, hogy vezető híján mégse vesztegeljenek a parkolókban a kamionflották? Az egyik lehetséges megoldás a távműködtetés, vagy a volán mögött ülő vezető cseréje az automatizált technológia és a távvezérelt emberi felügyelet kombinációjára – tette közzé a The Conversation. Régóta cél az intelligens és autonóm nehézgépjármű-megoldások létrehozása.
Az évtizede futó Safe Road Trains for the Environment projekt célja, hogy segítsen teherautó-konvojok létrehozásában.
Ebben az esetben a konvoj vezető járműve irányítja a mögötte lévő összes járművet, a szükséges követési távolságot fenntartva és megváltoztatva, amikor más járművek elhaladnak közöttük. A hátul haladó járművek kevesebb emberi beavatkozást igényelnek, de a vezető továbbra is a volán mögött ül. Ennek a sofőrnek továbbra is speciális képzettségre lesz szüksége, vagyis ez a megoldás érdemben nem segít a vezetőhiányon.
Nagyobb munkaerő-megtakarítással kecsegtetnek a távirányítással működő tehergépjárművek. Ebben az esetben a technológia kihasználja a jármű-automatizálás fejlődését, ám közben továbbra is fenntartja az emberi beavatkozás lehetőségét. A távműködtetésnek két kulcsfontosságú munkaügyi haszna van. Először is,
az emberi felügyelő helyileg bárhol lehet, másfelől az is lehetséges, hogy a jól képzett sofőrök egyszerre több tehergépjárművet is felügyelhetnek, ezáltal a flották kevesebb embert igényelhetnek.