Mindazok, akik a Budapest–Belgrád gyorsvasút kiépítése, illetve a görög kikötőket Nyugat-Európával összekötő szállítási útvonal létrehozása ellen érvelnek, azok Magyarország és Szerbia versenyelőnyét akarják elvenni – hangsúlyozta a távirati iroda közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Újvidéken. A tárcavezető a Budapest–Belgrád vasútvonal Újvidék és Kelebia közötti szakaszának alapkőletételén vett részt.
Akik a projekt ellen érvelnek, más országok malmára akarják hajtani a vizet, és szembemennek a magyar és a szerb nemzeti érdekekkel.
– fogalmazott Szijjártó Péter. Emlékeztetett: tavaly volt az első olyan év, amikor Európa nagyobb áruforgalmat bonyolított Kínával, mint az Egyesült Államokkal, és az Egyesült Államok is többet kereskedett Kínával, mint az Európai Unió országaival együttesen. Egyre több kínai áru érkezik a görögországi kikötőkbe, és ezen áruknak valahogy el kell jutniuk Európa középső és nyugati felébe. Így egy nagy verseny indult meg azért, hogy mely országokon keresztül fog vezetni a leggyorsabb szállítási útvonal.
Magyarország és Szerbia is benevezett ebbe a szállítási versenybe, ehhez azonban arra van szükség, hogy legyen egy modern, gyors közlekedést lehetővé tévő, biztonságos vasútvonal.
Ennek a megvalósítása zajlik most Belgrád és Budapest között, és 2025-re mindkét oldalon elkészül a vasút. Az új, több mint háromszáz kilométeres vasútvonal kétvágányúsított, végig nagy sebességgel járható villamosított vasútvonal lesz. Ezzel Magyarország és Szerbia kínálja a leggyorsabb szállítási útvonalat a görög kikötők és Nyugat-Európa között.
Alekszandar Vucsics szerb elnök az eseményen kiemelte, az új vasút számos további korszerűsítést von maga után. Új vasútállomás épül például Újvidéken, és a vajdasági várost a magyar határral összekötő szakaszon összesen 49 aluljárót és felüljárót is kialakítanak. A szerb elnök hozzátette,
a szerb és a magyar főváros között néhány éven belül kevesebb mint három óra alatt lehet majd közlekedni, ez pedig még tovább erősíti a két ország és a két nép közötti már most is szoros kapcsolatokat.
A vasútvonal kiépítése magyar, szerb és kínai finanszírozással valósul meg. A Budapest–Kunszentmiklós–Tass–Kelebia vasútvonalat legutóbb az 1960-as években újították fel. Száz kilométeres sebességre épült, de ma már csak néhány kilométeren lehet ennyivel közlekedni, mert a vonal mintegy kilencven százalékán óránként 80, 60, 40, 20 vagy 10 kilométeres sebességkorlátozások vannak érvényben.
Borítókép: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (Fotó: MTI/Kovács Attila)