Ünnepélyes alapkőletétellel és az elhasználódott vasúti pálya egy részének elbontásával vette kezdetét ma délelőtt Kiskunhalas állomáson a Budapest–Belgrád vasúti korszerűsítés magyarországi szakaszát érintő kivitelezés előkészítő fázisa. Palkovics László, a Budapest–Belgrád projekt kormánybiztosa, innovációs és technológiai miniszter azt mondta, hogy a Budapest–Belgrád vasúti korszerűsítés és kapacitásbővítés
egyszerre gyarapítja a nemzetgazdaságot, a hazai zöld közlekedéstechnológiát, bővíti a magyar–kínai és magyar–szerb kapcsolatokat is.
A kötött pályás teherszállítás versenyképességének megerősítése hozzájárul a közlekedészöldítési erőfeszítések sikeréhez és a 2050-re kitűzött klímasemlegességi cél eléréséhez.
A Soroksár és Kelebia országhatár közötti felújítás környezetében elkezdődött a szükséges szakanyagok, betonaljak, zúzottkő, sín szállítása, tárolása, elsőként Kisszálláson, majd ezt követi a munkaterületek előkészítése a meglévő, elhasznált állapotú vasúti pálya elbontásához – közölte lapunkkal a MÁV. A korszerűsítés több mint 150 kilométeres szakaszán – a kétvágányú pálya megépítésével – összesen 339 vágánykilométer hosszban valósul meg a vasútfejlesztés. A kivitelezés előkészítő szakasza az elkövetkező hónapokban nem érinti a vasúti utazási lehetőségeket, a vonatok továbbra is a meghirdetett menetrend szerint közlekednek – közölte a vasúttársaság.
Homolya Róbert, a MÁV–Volán-csoport elnök-vezérigazgatója azt emelte ki, hogy a Budapest és Belgrád közötti vonatok esetében
a jelenlegi nyolc óráról 3,5 órára csökkenhet a menetidő, belföldön a távolsági vonatok egy órával rövidebb idő alatt tehetik majd meg a 160 kilométeres szakaszt a főváros és Kelebia között,
illetve a budapesti elővárosi utasok is akár húszperces menetidő-csökkenéssel is számolhatnak Kunszentmiklós–Tassig.
A Budapest–Kunszentmiklós–Tass–Kelebia vasútvonal jövőre lesz 140 éves, az utolsó felújítása az 1960-as években történt meg. Száz kilométeres sebességnek megfelelő paraméterek szerint épült, de ma már csak néhány kilométeren lehet ezzel a sebességgel közlekedni, mert a vonal mintegy kilencven százalékán óránként 80, 60, 40, 20 vagy 10 kilométeres sebességkorlátozások vannak érvényben, és a folyamatos terheléstől a korlátozások mértéke és mennyisége várhatóan nő a jövőben is. Az alépítmény, az ágyazat és a sínek elhasználódott állapota miatt gyakran az időjárási körülmények is megnehezítik a közlekedést.
Borítókép: Kínai konténervonat érkezik Magyarországra Fotó: Kallus György/Világgazdaság