Emelet segít be a reggeli pilisi csúcsba

Újabb KISS állt forgalomba a magyar nemzeti vasúttársaság színeiben, így munkanapokon már a Budapest–Esztergom vasútvonalon is találkozhatnak az utasok az új emeletes motorvonattal. Meghökkentő megoldás, hogy a 16., hatszáz ülőhelyes jármű megosztva közlekedik a 2-es és a 100a vonal között.

2021. 11. 03. 7:28
null
20200824 budapest nyugati pu ujra forgalomba all az emeletes kiss motorvonat szentkiralyi alexandra kormanyszovivo retvari bence homolya robert mav elnok vezig havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több főváros környéki település lakói próbálhatják ki, milyen érzés magasabb szinten utazni.

A hatszáz ülőhelyes, emeletes motorvonatok közül a váci vonalon már tíz, a ceglédin négy, a Budapest–Újszász–Szolnok vonalon pedig egy KISS szerelvénnyel találkozhatnak az utasok. Tegnap reggel pedig az esztergomi 2-es vasútvonalon is forgalomba állt az első emeletes vonat.

Az új szerelvény megosztva jár a 2-es és a 100a vonal között: munkanapokon 4.40-kor indul a Nyugati pályaudvarról Esztergomba, ahova 5.55-kor fut be S72-esként. A reggeli csúcsidőben, a munkába tartók örömére, a vonal legkihasználtabb G72-es járatán közlekedik a KISS, Esztergomból 6.05-kor indul és 7.09-kor érkezik a Nyugatiba. Munkanapokon délutánonként ez a szerelvény azonban már a ceglédi, 100a vonalon szállítja az ingázókat a Nyugatiból 15.03-kor és 18.33-kor induló Z50-eseken, így mától minden hétköznap ott is öt KISS lesz forgalomban.

Az emeletes járműveket folyamatosan szállítja a Stadler, hogy jövő év végére negyven KISS álljon az utasok rendelkezésére. A menetrendbe illesztés a vasúttársaság feladata, amely alighanem sokakat meglepett ezzel a megosztott üzemeltetéssel. A cég terveiben ugyanis az szerepelt, hogy a legforgalmasabb váci és szolnoki viszonylatok után Tatabánya és Győr, továbbá Székesfehérvár lesz a következő célpont.

Hogy mégis megjelennek a ­KISS-ek Esztergomban is, az alighanem a növekvő igényeknek köszönhető: az új emeletes motorvonat nagyobb kapacitása és több ajtaja gyorsabb utasáramlást tesz lehetővé, ami a reggeli csúcsidőszakban a jelenleginél jobb pontosságot biztosíthat.

A Pilisi-medence lakosságának száma ugyanis dinamikusan nő, egyre többen ingáznak napi szinten a fővárosba. Az esztergomi vonal teljes körű felújítását követően mintegy ötszörösére nőtt a vasutat használók száma: 2019-ben már 4,9 millióan utaztak ezen a vonalon. Munkanapokon a legsűrűbben lakott, Piliscsaba és Budapest közötti szakaszon mintegy 144 személyszállító vonat közlekedik, ez a hatodik legnagyobb napi járatszám az elővárosi vonalak sorában.

Az idei év első kilenc hónapjában már 2,5 millió utast regisztrált a MÁV-Start, ami a hazai vasúti hálózaton messze a legnagyobb arányú forgalomnövekedés. A reggeli csúcsidőben négy-ötezren utaznak ezen a vonalon Budapest felé. A nagyobb befogadóképességű emeletes vonatok komoly segítséget nyújtanak a csúcsforgalomban.

Mégis van egy olyan adottsága az esztergomi vonalnak, ami miatt nem kézenfekvő az emeletes szerelvények bevetése:

itt van az ország leghosszabb vasúti alagútja.

A Kopár-hágói alagút Pilisvörösvár és Piliscsaba települések, illetve az Őrhegy forgalmi kitérő és a Pázmáneum megállóhely között található. Az alagutat a vasútvonal legmagasabban haladó szakaszán képezték ki a vasútvonal létesítésekor az 1890-es években azzal a céllal, hogy csökkenteni lehessen a hegyvidéki jellegű vonalszakasz így is jelentős szintemelkedését. Létesítése óta ez maradt az ország leghosszabb vasúti alagútja.

Az egyvágányú alagút mintegy 780 méter hosszú. A vasútvonal 2012–2015 közötti felújításából és kétvágányúsításából nem maradt ki ez a szakasz sem: bár arra nem volt lehetőség, hogy az alagutat kétvágányosra építsék át, a vonal villamosítása miatt így is szükség volt átalakításokra. Ennek érdekében az eredeti pályaszintet mintegy húsz centiméterrel le kellett süllyeszteni, ami betonágyazatot igényelt ragasztott sínszálakkal, és a felső vezeték rögzítését is speciális megoldásokkal, erre a célra kifejlesztett áramvezető sín kiépítésével kellett megoldani. Mindezek a megoldások lehetővé teszik, hogy az itt közlekedő Flirt motorvonatoknál harminc centiméterrel magasabb KISS-ek is használhassák az alagutat.

Borítókép: Havran Zoltán

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.