A moratóriumból kilépő banki adósok november 1-jétől elvileg ott és ugyanúgy folytatják a hiteleik törlesztését, ahol a koronavírus-járvány kitörése miatt bevezetett kedvezményes rendszerbe való belépésükkor – tavaly márciustól kezdődően bármikor – időlegesen abbahagyták. Vagyis a törlesztőrészlet leemelése a bankszámláról, illetve beérkezése a hitelintézethez megegyezik az eredeti szerződésben foglaltakkal. A kölcsönt folyósító pénzügyi intézményeknek így nem is kellett külön értesítést küldeniük arról, hogyan áll majd vissza a törlesztés rendje.
Ami változik, azzal a kezdetektől tisztában lehetett az ügyfél: a hitel futamideje annak függvényében hosszabbodik meg, hogy mekkora tartozás gyűlt össze a nem fizetés időszaka alatt a tőkéből és a kamatokból.
Valószínűleg csupán technikai nehézségek okozhattak nyugtalanító hétkezdetet a lapunkat felkereső olvasónknak, aki
ma meglepetten tapasztalta, hogy bár a hiteltörlesztés újraindult, az ország legnagyobb bankja a számlájáról nem emelte le a megszokott időben a megszokott összeget.
Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség helyettes főtitkára megkeresésünkre jelezte, hogy mivel október 31-ig, azaz múlt vasárnapig online még lehetett kérni a moratórium meghosszabbítását, sokan az utolsó napokra hagyták az ügyintézést, ami a nagy ügyfélszámú bankoknál okozhatott némi adminisztrációs terhet. Ellenben utalt rá, hogy a moratórium harmadik szakaszának első munkanapján, amikor megközelítőleg egymillió hitelszerződés vált újra fizetővé, a szektor szereplői esetében semmi komolyabb fennakadásról nem kaptak információkat.
Tizenkilenc hónapnyi fizetési haladék után azonban sok hiteladós esetében előfordulhat, hogy nincs ugyanolyan anyagi helyzetben, mint volt a 2020. március előtti, vírusfenyegetettség-mentes békeidőkben, vagy egyszerűen csak „kiesett” a törlesztési gyakorlatból. Ám ezeknek az ügyfeleknek is érdemes elgondolkodniuk azon, hogy a törlesztés hagyományos folytatása helyett – amely automatikusan hosszabb futamidővel és emiatt további kamatterhekkel jár – nem lenne-e érdemes átszabni a tartozásuk rendezésének formáját.
Mindezzel a hitelintézetek már régóta számolnak – hiszen október 31-ét megelőzően is folyamatosan léptek ki ügyfelek a moratórium rendszeréből –, ezért több lehetőséget is fel tudnak kínálni akár az ideiglenes, akár a tartósabb fizetési nehézségekkel szembesülő ügyfeleknek.
Azok, akik már most látják, hogy csak nehézségek árán tudjnak törleszteni, célszerű mielőbb felkeresniük a bankjukat, és közösen megoldást keresni
– tanácsolja a Money.hu. Mint ismert, a bankszektor most eltekint az előtörlesztési, illetve szerződésmódosítási banki díjak felszámításától a moratórium ideje alatt felhalmozódott kamat- és díjtartozás megfizetésekor.
Az ügyfelek – például az eredeti futamidőhöz való visszatérés érdekében – vállalhatnak magasabb összegű törlesztőrészlet-fizetést. Ennek során figyelembe kell venni az adósságfékszabályokat. A szakportál kimutatta, hogy az adósok egy részének a korábbi hitel lecserélésével úgy csökkenthető számottevően a törlesztőrészlet, hogy adott esetben még a moratórium okozta extra költségteher is kigazdálkodható az eredeti futamidő alatt.
Azzal kapcsolatban, hogy a törlesztéshez visszatérők mekkora részének okozhat problémát a visszafizetés, még hónapokig nem látunk majd pontos képet – hívta fel a figyelmet a Money.hu. A moratórium lejártát követően ugyanis a késedelmes teljesítésre vagy nem teljesítésre az eredeti szerződésben szereplő, illetve a jogszabályokban meghatározott feltételek vonatkoznak.
Borítókép: Kurucz Árpád