Megkerülhetetlen szerepe van ma már világszerte az állami és magántulajdonú vállalkozásoknak, valamint a bank- és biztosítási szektor szereplőinek a jótékonysági akciók szervezésében, a rászorulóknak szánt adományozás és a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok támogatása területén. A jótékonyság és a társadalmi felelősségvállalás a nagyvállalatok marketingtevékenységének alapvető eleme.
Nincs olyan multi, amelyik ne karolna fel valamilyen jó ügyet. A nagy cégek folyamatosan szerveznek jótékonysági kampányokat országos lefedettséggel, egész évben.
Ez sok kisebb vállalkozásra is jellemző, ám a közepes és helyi piaci szereplők általában konkrét ügyek, elsősorban a működésük területét érintő civil és önkormányzati kezdeményezések mögé állnak be.
Átfogó, országos lefedettségű felmérés ugyan nem található a magyar cégvilág társadalmi felelősségvállalásáról, de
a tapasztalatok szerint minden második piaci szereplő hozzájárul valamilyen formában a hátrányos helyzetű csoportok segítéséhez, vagy más társadalmilag fontos ügy, például a környezetvédelem területén vállal szerepet.
A hazai vállalatok, egy-egy adott régióban meghatározó befolyással bíró cégek és vállalkozók elsősorban helyi kezdeményezéseket karolnak fel, és a helyben működő civil szervezeteken vagy szociális intézményeken keresztül segítenek. A segítségnyújtás legtöbbször pénzbeli, évi néhány alkalmat jelentő egyösszegű adomány, de gyakran az adott vállalkozás által nyújtott termék vagy szolgáltatás.
A vállalati szférának kiemelt szerep jut az adománygyűjtésben is. Ezek közé tartoznak például a műanyagkupak-gyűjtő akciók, különböző élelmiszercsomagok, pénzbeli adományok gyűjtése, de egyre terjednek a munkavállalók körében szervezett jótékonysági akciók. Szintén érdemben segítik a cégek a tartós élelmiszer-adományozást, kifejezetten a karácsonyi időszakban. A helyben működő vállalkozások is elsődleges segítőkké válnak, ha valamilyen katasztrófahelyzetben kell támogatást nyújtani.
A nagyvállalatoknak és a hazánkban is működő nemzetközi cégeknek, valamint a bankszektor szereplőinek sokkal erőteljesebb a jelenléte a társadalmi felelősségvállalásban. Ezeknek a vállalkozásoknak alapvető szerepük van a szociális segítségnyújtásban vagy a fenntarthatósággal, környezettel összefüggő akciókban. Ma már egy nemzetközi cégnél komoly versenyképességi szempont és a marketingtevékenység elengedhetetlen része a segítségnyújtás.
A nagyvállalatok egyedi mérlegelés alapján támogatják azokat a szervezeteket, akár önkormányzati intézményeket, amelyek pályáznak a meghirdetett programokra. Emellett az országos lefedettségű kezdeményezések állandó felkarolói. Ezek közé tartozik például az élelmiszer-pazarlás mérséklését és a kidobandó termékek begyűjtését és adományozását segítő szervezetek, a hátrányos helyzetűeket, fogyatékkal élőket támogató civil egyesületek, alapítványok működését, beruházását is támogató programok, a gyermekek, fiatalok tehetséggondozását, oktatását célzó lehetőségek vagy az egészségügyi intézmények hiányzó eszközeinek beszerzését segítő akciók.
Fontos szereppel bír a versenyszféra abban is, hogy a potenciális támogatók előtt láthatóvá tegye azokat a kezdeményezéseket, amelyeket érdemes felkarolni.
A vállalati jótékonykodás számos formája jellemző idehaza, és noha pontos adatok nincsenek, a becslések szerint a több száz milliárd forintot is elérheti a vállalati segítségnyújtás összértéke.
Borítókép: illusztráció (Fotó: MTI/Mónus Márton)