A munkavállalóknak is fontos a vállalati jótékonyság

A jótékonysági akciók, az adománygyűjtések és más, hátrányos társadalmi csoportok segítésére szánt vállalati kampányok jelentősége kiemelt fontosságú. A nagyvállalatoknál ma már elvárás a társadalmi felelősségvállalás valamilyen formája, de a karácsonyi ünnepek alatt a helyi cégek, kisebb vállalkozások is szerveznek gyűjtéseket.

Nagy Kristóf
2021. 12. 29. 11:00
BERKI Krisztián
Budapest, 2021. december 7. Berki Krisztián olimpiai bajnok tornász, az Ökumenikus Segélyszervezet önkéntese élelmiszercsomagok összeállításában segít a szervezet budapesti központjában 2021. december 7-én. Kétszáz karácsonyi élelmiszercsomagot indított útjára az Ökumenikus Segélyszervezet Országos Segélyközpontja a szeretet.éhség. elnevezésű országos adventi pénzadománygyűjtéséhez kapcsolódóan. MTI/Mónus Márton Fotó: Mónus Márton
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megkerülhetetlen szerepe van ma már világszerte az állami és magántulajdonú vállalkozásoknak, valamint a bank- és biztosítási szektor szerep­lőinek a jótékonysági akciók szervezésében, a rászorulóknak szánt adományozás és a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok támogatása területén. A jótékonyság és a társadalmi felelősségvállalás a nagyvállalatok marketingtevékenységének alapvető eleme. 

Nincs olyan multi, amelyik ne karolna fel valamilyen jó ügyet. A nagy cégek folyamatosan szerveznek jótékonysági kampányokat országos lefedettséggel, egész évben. 

Ez sok kisebb vállalkozásra is jellemző, ám a közepes és helyi piaci szereplők általában konkrét ügyek, elsősorban a működésük területét érintő civil és önkormányzati kezdeményezések mögé állnak be.

Átfogó, országos lefedettségű felmérés ugyan nem található a magyar cégvilág társadalmi felelősségvállalásáról, de 

a tapasztalatok szerint minden második piaci szereplő hozzájárul valamilyen formában a hátrányos helyzetű csoportok segítéséhez, vagy más társadalmilag fontos ügy, például a környezetvédelem területén vállal szerepet. 

A hazai vállalatok, egy-egy adott régióban meghatározó befolyással bíró cégek és vállalkozók elsősorban helyi kezdeményezéseket karolnak fel, és a helyben működő civil szervezeteken vagy szociális intézményeken keresztül segítenek. A segítségnyújtás legtöbbször pénzbeli, évi néhány alkalmat jelentő egyösszegű adomány, de gyakran az adott vállalkozás által nyújtott termék vagy szolgáltatás.

A vállalati szférának kiemelt szerep jut az adománygyűjtésben is. Ezek közé tartoznak például a műanyagkupak-gyűjtő akciók, különböző élelmiszercsomagok, pénzbeli adományok gyűjtése, de egyre terjednek a munkavállalók körében szervezett jótékonysági akciók. Szintén érdemben segítik a cégek a tartós élelmiszer-adományozást, kifejezetten a karácsonyi időszakban. A helyben működő vállalkozások is elsődleges segítőkké válnak, ha valamilyen katasztrófahelyzetben kell támogatást nyújtani.

A nagyvállalatoknak és a hazánkban is működő nemzetközi cégeknek, valamint a bankszektor szereplőinek sokkal erőteljesebb a jelenléte a társadalmi felelősségvállalásban. Ezeknek a vállalkozásoknak alapvető szerepük van a szociális segítségnyújtásban vagy a fenntarthatósággal, környezettel összefüggő akciókban. Ma már egy nemzetközi cégnél komoly versenyképességi szempont és a marketingtevékenység elengedhetetlen része a segítségnyújtás.

A nagyvállalatok egyedi mérlegelés alapján támogatják azokat a szervezeteket, akár önkormányzati intézményeket, amelyek pályáznak a meghirdetett programokra. Emellett az országos lefedettségű kezdeményezések állandó felkarolói. Ezek közé tartozik például az élelmiszer-pazarlás mérséklését és a kidobandó termékek begyűjtését és adományozását segítő szervezetek, a hátrányos helyzetűeket, fogyatékkal élőket támogató civil egyesületek, alapítványok működését, beruházását is támogató programok, a gyermekek, fiatalok tehetséggondozását, oktatását célzó lehetőségek vagy az egészségügyi intézmények hiányzó eszközeinek beszerzését segítő akciók.

Fontos szereppel bír a versenyszféra abban is, hogy a potenciális támogatók előtt láthatóvá tegye azokat a kezdeményezéseket, amelyeket érdemes felkarolni. 

A vállalati jótékonykodás számos formája jellemző idehaza, és noha pontos adatok nincsenek, a becslések szerint a több száz mil­liárd forintot is elérheti a vállalati segítségnyújtás összértéke.

Borítókép: illusztráció (Fotó: MTI/Mónus Márton)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.