Sofőr nélkül megy házhoz a bérautó

Távolból irányítja a partner járműveit a megrendelőhöz a berlini startup új fejlesztése. Ezzel a kis lépéssel válik a nagyvárosi mobilitási szolgáltatás egyenértékűvé a taxival, úgy, hogy sokkal olcsóbb annál. A fejlesztés enyhíthet a nagyvárosok legnagyobb gondján, a mindent elborító autóáradaton.

2021. 12. 21. 8:49
Deutsche Bahn starts car sharing-concept ?Flinkster?
13914369 Fotó: BERND WEISSBROD
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Vay berlini startup fenekestül forgatná fel az autonóm vezetés piacát – annak ellenére, hogy a teljes értékű önvezetés, különösen városi környezetben, ma még a tudományos fantasztikum körébe tartozik. Pedig 

a flottaüzemeltető cégeknek, taxitársaságoknak, autómegosztóknak kincset érne, ha a járművek saját fedélzeti berendezéseik irányítása alatt önállóan tudnának közlekedni

– akár csökkentett sebességgel, akár éjszakai idősávokban és kijelölt útvonalakon. Hiszen amint ember kell a kormányhoz, megugranak a költségek, és számolhatnak a szervezkedő, demonstráló alkalmazottakkal.

Az első budapesti carsharing vállalkozás, a GreenGo telefonos applikációja és gépkocsija. Azóta már nincsenek egyedül Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Létezik azonban egy köztes megoldás: ember irányítja a járművet, de nincs jelen a fedélzeten. 

A járművek irányításáért felelős személyek egy távoli központban tartózkodnak, és egy szimulátorra emlékeztető berendezés segítségével juttatják célba a gépkocsit. 

Kilométeres utazás helyett

A Vay autómegosztóknak kívánja eladni a megoldását. Ilyenek Budapesten is működnek, de van néhány sajátosságuk, ami nehézkessé teszi a használatukat. Az első és legfontosabb, hogy a járművek igénybevételéhez sétálni, esetleg utazni kell. Az ügyfél okostelefonos alkalmazásban kiválasztja a hozzá legközelebb lévő járművet, lefoglalja, majd valahogy odajut. Ez lehet pár perces séta, de lehet több kilométeres utazás is. Hasonlóképpen problémát okozhat, ha úti célja az autómegosztó működési területén kívül esik. Mindkét problémára megoldást jelenthet a Vay telesofőr-szolgáltatása. Ha foglalás érkezik a rendszerben egy járműre, de a megrendelő máshol tartózkodik, mint a gépkocsi, a távirányító központból a gépet az ügyfél tartózkodási helyéhez koordinálja. Ugyancsak megoldható, ha a megrendelő a működési területen kívül kíván kiszállni az autóból, mert a telesofőr visszajuttathatja oda.

A Vay a közelmúltban jelentette be, hogy összesen 95 millió amerikai dollár befektetői pénz gyűlt össze a  számláján, és az összeget a saját fejlesztésű technológia és a vállalati struktúra bővítésére fordíthatják. Thomas von der Ohe, a Vay társalapítója és vezérigazgatója arról nyilatkozott az Automobilwoche.de portálnak, hogy azért döntöttek a további finanszírozási kör mellett, mert jelentős technológiai fejlesztéseken mentek keresztül az elmúlt hónapokban, és nagyratörő céljaik vannak. 

Von der Ohe szerint az övék nem egyfajta hídtechnológia, hanem következetesen követni akarják az automatizált vezetés felé vezető utat. A jövőben a telesofőrt teljes egészében számítógép váltja fel, amely azután távirányítja a járművet. 

Jövő évtől először valós közúti forgalomban is bevezetik a Telefahr szolgáltatást Hamburg-Bergedorfban.

Az autómegosztó rendszereket azért hívták életre a világ számos nagyvárosában, hogy enyhítsenek személyautók tömegének a szorításán, amely akadályozza a mobilitást és sok más területen rontja az életminőséget. Ha könnyen elérhető, megfelelően nagy területen működő és vonzó járműflottát kínál a rendszer, akkor sokan veszik igénybe, olyanok is, akik a rövid helyi utakat egy második autóval oldanák meg. Vagyis 

az autómegosztó szolgáltatás kevesebb autó megvásárlását teszi lehetővé. 

Az utolsó mérföld

Ugyanakkor a kényelmi szempontok kiemelten fontosak a rendszer sikere szempontjából, és éppen az utolsó mérföld, az angolul last mile-nak nevezett probléma megoldása az, hiszen sokan azért választják az autót a forgalmas nagyvárosban, mert utasuk vagy csomagjuk van. A távsofőrök használata éppen annyit tesz hozzá az autómegosztás szolgáltatásához, hogy az mindvégig komfortos legyen. Emellett a telesofőrök besegíthetnek a flotta üzemeltetési feladatainak az ellátásába, szervizbe, tölteni, mosni, takarítani vihetik a használaton kívüli kocsikat. 

A távolból irányító sofőrök teljesen új megoldás a taxik, autómegosztók esetében, azonban nem ismeretlen a haszongépjárművek területén. 

Az Enride svéd startup nemrégiben megnyitotta amerikai fióktelepét, ahol már felvette első távoli sofőrjét, és további kétezret tervez alkalmazni a következő öt évben. 

Az Enride hasonlóképpen operátorok közreműködésével, 3D-s szimulátorokkal irányítja a kamionokat, amelyeket mindig az éppen elérhető legfejlettebb önvezető képességekkel ruháznak fel.

Balesetek a sofőrsegéddel

A valódi önvezető képességekkel kapcsolatban a közvéleményben ellentmondásos hangulat alakult ki az utóbbi időben, és ennek az egyik oka éppen a napokban a Time magazin által az év emberének választott Elon Musk közismert nagyotmondása. A Tesla főnöke – volt munkatársainak nyilatkozatai szerint – annak ellenére ragaszkodott hozzá, hogy a villanyautók sofőrsegédszoftverét Auto Pilotnak nevezzék, hogy valójában semmilyen tekintetben nem tekinthető önvezetőnek. Ellenkezőleg, 

a felhasználók közül többen szenvedtek balesetet az Auto Pilot használata során, és emiatt az Egyesült Államok közlekedési hatóságai több vizsgálatot indítottak a szoftver működésének tisztázására. 

Ezzel szemben a napokban a német közlekedési hatóságok engedélyezték a Daimler AG Drive Pilot 3. szintű önvezető szoftverének használatát. A legdrágább Mercedesek a jövőben meghatározott körülmények között – autópályán és óránként 60 kilométeres sebesség alatt – valóban átveszik a sofőrtől a vezetés felelősségét.

Borítókép: Németországi autómegosztó flotta (Fotó: DPA/Bernd Weisbord/DPA)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.