A Vay berlini startup fenekestül forgatná fel az autonóm vezetés piacát – annak ellenére, hogy a teljes értékű önvezetés, különösen városi környezetben, ma még a tudományos fantasztikum körébe tartozik. Pedig
a flottaüzemeltető cégeknek, taxitársaságoknak, autómegosztóknak kincset érne, ha a járművek saját fedélzeti berendezéseik irányítása alatt önállóan tudnának közlekedni
– akár csökkentett sebességgel, akár éjszakai idősávokban és kijelölt útvonalakon. Hiszen amint ember kell a kormányhoz, megugranak a költségek, és számolhatnak a szervezkedő, demonstráló alkalmazottakkal.

Létezik azonban egy köztes megoldás: ember irányítja a járművet, de nincs jelen a fedélzeten.
A járművek irányításáért felelős személyek egy távoli központban tartózkodnak, és egy szimulátorra emlékeztető berendezés segítségével juttatják célba a gépkocsit.
Kilométeres utazás helyett
A Vay autómegosztóknak kívánja eladni a megoldását. Ilyenek Budapesten is működnek, de van néhány sajátosságuk, ami nehézkessé teszi a használatukat. Az első és legfontosabb, hogy a járművek igénybevételéhez sétálni, esetleg utazni kell. Az ügyfél okostelefonos alkalmazásban kiválasztja a hozzá legközelebb lévő járművet, lefoglalja, majd valahogy odajut. Ez lehet pár perces séta, de lehet több kilométeres utazás is. Hasonlóképpen problémát okozhat, ha úti célja az autómegosztó működési területén kívül esik. Mindkét problémára megoldást jelenthet a Vay telesofőr-szolgáltatása. Ha foglalás érkezik a rendszerben egy járműre, de a megrendelő máshol tartózkodik, mint a gépkocsi, a távirányító központból a gépet az ügyfél tartózkodási helyéhez koordinálja. Ugyancsak megoldható, ha a megrendelő a működési területen kívül kíván kiszállni az autóból, mert a telesofőr visszajuttathatja oda.
A Vay a közelmúltban jelentette be, hogy összesen 95 millió amerikai dollár befektetői pénz gyűlt össze a számláján, és az összeget a saját fejlesztésű technológia és a vállalati struktúra bővítésére fordíthatják. Thomas von der Ohe, a Vay társalapítója és vezérigazgatója arról nyilatkozott az Automobilwoche.de portálnak, hogy azért döntöttek a további finanszírozási kör mellett, mert jelentős technológiai fejlesztéseken mentek keresztül az elmúlt hónapokban, és nagyratörő céljaik vannak.