Már éppen megállapodtak volna az olaszok a Lufthansával az ITA negyven százalékának az eladásáról, amikor bejelentkezett az MSC Cruises, és megkezdte az egyeztetést a német légitársasággal. Alfredo Altavilla vezérigazgató megkönnyebbülten nyilatkozott a felvásárlási ajánlatról a sajtónak. Mint mondta,
nagy siker az ITA Airways számára, hogy felkeltette Európa első számú légitársaságának, a Lufthansának, valamint a világ egyik legnagyobb tengeri fuvarozójának, az MSC-nek az érdeklődését.
Büszkesége érthető, hiszen sok menedzser bicskája beletört már az Alitalia kistafírozásába. Az egykori olasz ikon a milliárdos állami támogatás ellenére sem került ki a válságból hosszú évekig. A mentési kísérletek többnyire kudarcot vallottak a szakszervezetek és a politikusok katasztrofális viszonyai miatt. 2017-ben az olasz kormány által megbízott három adminisztrátor vette át az irányítást, ám ők is keveset haladtak az átalakításban. Majd beszállt az állami vasúttársaság, és konzorciumot kellett volna életre hívni, ám még ez sem működött. Végül nem volt mit tenni, el kellett fogadni az EU feltételeit, és csődbe vinni az Alitaliát, az utódot pedig megszabadítani az előd pénzügyi terheitől és kötelezettségvállalásaitól.

Az ITA vezetőjének, Altavillának lényegesen kevesebb akadályt kell leküzdenie, mint elődeinek az Alitaliánál: az ITA Airwayst nem tekintik gazdasági utódnak. Sok örökölt probléma az Alitaliánál maradt, amely most felszámolás alatt áll. Altavilla nagyot változtatott a költségszerkezeten, a fizetések jóval elmaradnak az Alitalia szerződéseitől. A korábbi 11 ezer alkalmazott helyett az ITA Airways alig valamivel több mint 2200 embert foglalkoztat – olvasható a Handelsblatt német hetilap elemzésében. Ennek ellenére mindenki tisztában volt vele, hogy
az ITA nem lesz képes önállóan boldogulni a piacon. Az első hónapok számai kiábrándítóan festenek.
Igaz, hogy a légi közlekedést mindenütt keményen sújtja a pandémia, de az olasz piacon a diszkont-légitársaságok nagyon sok stratégiai állást elfoglaltak már a gyengélkedő Alitalia elől. Mind a Ryanair, mind a Wizz Air folyamatosan fejleszt. Az új vezetés kezdettől azt a célt tűzte ki maga elé, hogy tőkeerős befektetőt találjon az olasz légitársaságnak, és felélesszék az Alitalia márkanevet, amelyet a ITA megvásárolt az olasz államtól.