Már éppen megállapodtak volna az olaszok a Lufthansával az ITA negyven százalékának az eladásáról, amikor bejelentkezett az MSC Cruises, és megkezdte az egyeztetést a német légitársasággal. Alfredo Altavilla vezérigazgató megkönnyebbülten nyilatkozott a felvásárlási ajánlatról a sajtónak. Mint mondta,
nagy siker az ITA Airways számára, hogy felkeltette Európa első számú légitársaságának, a Lufthansának, valamint a világ egyik legnagyobb tengeri fuvarozójának, az MSC-nek az érdeklődését.
Büszkesége érthető, hiszen sok menedzser bicskája beletört már az Alitalia kistafírozásába. Az egykori olasz ikon a milliárdos állami támogatás ellenére sem került ki a válságból hosszú évekig. A mentési kísérletek többnyire kudarcot vallottak a szakszervezetek és a politikusok katasztrofális viszonyai miatt. 2017-ben az olasz kormány által megbízott három adminisztrátor vette át az irányítást, ám ők is keveset haladtak az átalakításban. Majd beszállt az állami vasúttársaság, és konzorciumot kellett volna életre hívni, ám még ez sem működött. Végül nem volt mit tenni, el kellett fogadni az EU feltételeit, és csődbe vinni az Alitaliát, az utódot pedig megszabadítani az előd pénzügyi terheitől és kötelezettségvállalásaitól.
Az ITA vezetőjének, Altavillának lényegesen kevesebb akadályt kell leküzdenie, mint elődeinek az Alitaliánál: az ITA Airwayst nem tekintik gazdasági utódnak. Sok örökölt probléma az Alitaliánál maradt, amely most felszámolás alatt áll. Altavilla nagyot változtatott a költségszerkezeten, a fizetések jóval elmaradnak az Alitalia szerződéseitől. A korábbi 11 ezer alkalmazott helyett az ITA Airways alig valamivel több mint 2200 embert foglalkoztat – olvasható a Handelsblatt német hetilap elemzésében. Ennek ellenére mindenki tisztában volt vele, hogy
az ITA nem lesz képes önállóan boldogulni a piacon. Az első hónapok számai kiábrándítóan festenek.
Igaz, hogy a légi közlekedést mindenütt keményen sújtja a pandémia, de az olasz piacon a diszkont-légitársaságok nagyon sok stratégiai állást elfoglaltak már a gyengélkedő Alitalia elől. Mind a Ryanair, mind a Wizz Air folyamatosan fejleszt. Az új vezetés kezdettől azt a célt tűzte ki maga elé, hogy tőkeerős befektetőt találjon az olasz légitársaságnak, és felélesszék az Alitalia márkanevet, amelyet a ITA megvásárolt az olasz államtól.
Az olasz légitársaság számára komoly esélyt jelent, hogy vezetője tekintélyes és sikeres menedzser. Alfredo Altavilla szinte teljes pályafutását a FIAT-nál töltötte:
a közgazdász a FIAT–Chrysler fúzió egyik vezetője volt. Legutóbb Sergio Marchionne FCA-főnök jobbkezeként az európai ügyekért volt felelős, és potenciális utódjaként tartották számon.
Amikor Marchionne 2018-ban meghalt, Altavilla váratlanul nem kapott lehetőséget. Helyette a Stellantis-egyesülés került műsorra.
Aztán 2021 júniusában jött a nagy visszatérés: a Mario Draghi miniszterelnök vezette kormány a dél-olaszországi Pugliában született menedzsert az ITA Airways új elnökévé tette. A feladat egyértelműen meg volt határozva: át kell alakítani a légitársaságot – és hosszú távú partnert kell találni. A Lufthansa neve nagyon jól cseng a légiiparban, azonban olasz szemmel a német partner egyben kissé félelmetes is. Annál kedvesebb az MSC Svájcban bejegyzett és genfi székhellyel rendelkező globális hajótársaság.
Az MSC-t 1989-ben családi vállalatként alapították Nápolyban. Tulajdonosa a Mediterranean Shipping Company SA (MSC), a világ második legnagyobb konténerszállító társasága.
A fuvarozó 2017-től a világ legnagyobb magántulajdonban lévő körutazási vállalata, világszerte körülbelül 23 500 embert foglalkoztat, és 45 országban van irodája. Az MSC Cruises a világ negyedik legnagyobb tengeri személyszállítója, amely 2017-ben az összes utas 7,2 százalékát vette a fedélzetére.
Borítókép: Az MSC a világ második legnagyobb konténerszállító hajótársasága (Fotó: AFP/Sean Rayford)