Az autópiac 8,1 százalékkal, 22,76 millió járműre növekszik 2022-ben, ugyanakkor a haszongépjármű-szegmens 2,2 százalékkal, 4,46 millió darabra esik vissza – feltételezi elemzésében a China International Capital Corporation (CICC). A CICC különösen erőteljes növekedést vár az elektromos kerékpárok területén: ez a piac 14,9 százalékkal, 54 millió járműre növekszik majd. A Kínai Autógyártók Szövetsége (CAAM) szerint tavaly összesen 3,8 százalékkal, 26,3 millióra nőtt a gyártók által az ázsiai országban értékesített járművek száma. A CAAM mind a személygépjárművek, mind a nehéz-haszongépjárművek értékesítését méri.
A személygépkocsik eladása 2021-ben 6,5 százalékkal, 21,5 millió autóra nőtt, ami a nem hagyományos belső égésű motorral hajtott autók erőteljes növekedésének köszönhető.
Az elektromos hajtású autók eladásai csaknem 168 százalékos növekedést értek el. A személyautók, SUV-k, kisteherautók és kishaszonjárművek tényleges kiszállítását mérő PCA iparági szövetség az értékesítések 4,5 százalékos bővüléséről számolt be 2021-ben, ez összesen 20,5 millió járművet jelentett az elmúlt évben.
Az, hogy a kínai újautó-piac ismét növekedési pályára lép, fontos üzenet az európai autógyártóknak, amelyek közül több Magyarországon is rendelkezik gyártókapacitással. Kína a legfontosabb egységes piac a német Volkswagen Group (melynek tagja többek közt az Audi és a Porsche), a Daimler és a BMW számára. A Volkswagen az elmúlt hónapokban súlyosan megszenvedte a csiphiányt. A cégcsoport tavaly 14 százalékkal kevesebb autót adott el az országban. Az Audi csak 3,6 százalékot vesztett, és a Mercedes-Benz is alig kétszázalékos visszaesést szenvedett el Kínában.
A BMW-csoportnak viszont jobban sikerült megbirkózni a csipek hiányával.
Miközben világszerte és Kínában is csökkentek az eladások a negyedik negyedévben, a BMW és a Mini 846 237 autót értékesítettek, 8,9 százalékkal többet, mint az előző évben. Nagy sikerként könyvelhette el a márka, hogy több év után visszanyerte vezető helyét a prémiumgyártók között ősi riválisától, a Mercedes-Benztől.
A cég 2022-ben is lendületesen kíván növekedni. Idén több mint kétszeresére szeretnék növelni a teljesen elektromos járművek eladását az előző évhez képest. Ezt már tavaly is sikerült elérni, 133 százalékos növekedéssel, 103 855 autóval.
A VW fiaskójáról Stephan Wöllenstein, a VW China-főnök beszélt az Automobilwoche.de kérdésére válaszolva. – Elég nehéz év volt. Idén a Volkswagen szeretné legalább a veszteségeket pótolni. A 2021-es visszaesés elsősorban a Volkswagen és a Skoda gépkocsikat érintette – jelentette ki Wöllenstein. Eközben a Porsche nyolc százalékkal, a Bentley pedig 43 százalékkal több autót tudott eladni. A teljes piac négy százalékkal nőtt. Összesen 3,3 millió autót szállítottak le, ebből 2,4 milliót a Volkswagen alapmárkájából, beleértve a Kínában közismert Jetta almárkát is. Ugyanakkor
a VW-csoport kínai piaci részesedése, amely sokáig 14-15 százalék volt, 11 százalékra esett vissza.
Wöllenstein szerint legalább hatszázezer autót nem sikerült legyártaniuk. Indokként megemlítette a félvezetőhiányt, a koronavírus-járványt és az azt követő termelési leállásokat, valamint egy japán beszállítónál keletkezett tüzet. A VW kínai vezetője szerint azonban a kereslet továbbra is stabilan fennáll. Míg a teljes piac várhatóan négy százalékkal nő, a Volkswagen 15-16 százalékkal szeretne növekedni. Az igazgató kifejezte meggyőződését, hogy a VW kilátásai továbbra is nagyon pozitívak. A növekvő kínai középosztály miatt az évtized végére 28–30 milliós éves eladások várhatók. – Nagy vásárlóerő van jelen a társadalomban – mondta Wöllenstein –, olyan nagy, amit az ipar nem tud teljesíteni – fogalmazott.
Borítókép: A legismertebb kínai gyártó, a Nio központi szalonja (Fotó: AFP/Chen Yuyu)