Még bő két hónapjuk van pályamunkáik kidolgozására azoknak a középiskolás diákoknak, akik a 2021/2022. évi Ifjúsági tudományos és innovációs tehetségkutató verseny első körében továbbjutottak. A speciális tanulmányi megméretés során a fiataloknak önálló tudományos, innovatív projekteket kell megvalósítaniuk április 1-jéig.
– Arányaiban az informatikai jellegű pályázatokból érkezett több, míg korábban voltak biológiai, orvosi, környezetvédelmi jellegű munkák, tehát olyanok, amelyek laboratóriumi körülményekhez kötődnek. Ezek most kisebb számban érkeztek, a 63 kidolgozásra javasolt, továbbjutott pályázatnak mintegy harminc százalékát teszik ki – tájékoztatta a Magyar Nemzetet Pakucs János, a Magyar Innovációs Szövetség (MISZ) tiszteletbeli elnöke.
A visszautasított pályázatok – a benyújtott munkák fele – jellemzően a műszaki, tudományos színvonalat, az újdonságot, a kidolgozhatóság feltételeit nélkülözték, de volt olyan is köztük, amelynek a megvalósíthatóságát ítélte lehetetlennek a 29 tudósból, innovációs szakemberből álló zsűri. Pakucs János elmondta: az előző évekhez képest nem volt nagy változás abban, hogy melyik iskolákból érkeztek a jelentkezések. Pedig a MISZ minden alkalmat megragad arra, hogy növelje a részt vevő fiatalok számát.
Nem elég a szakkör
– Nemcsak a médiacsatornák teljes spektrumát vettük igénybe, hanem névre szóló levélben kerestünk fel középiskolai igazgatókat, természettudományt tanító tanárokat. Ettől vártuk, hogy több pályázat érkezik az elmúlt évekhez képest, de nem tudtuk megnövelni a jelentkezések számát – jelezte Pakucs János, hozzátéve, hogy próbáltak rájönni ennek az okára.

– Amikor európai versenyekre megyünk a diákokkal, azt látjuk, hogy Írországban például 2500 fiatal közül választják ki azt a két-három tanulót, aki az európai tudósok versenyén részt vehet, de Ausztriában is akár nyolcszáz, Portugáliában és Dániában több mint ezer diák vesz részt a hazai versenyen. Kiderült, hogy ezen országok iskoláiban létezik olyan tantárgyhoz hasonló szakkör, foglalkozás, amely során a tanulók megismerkedhetnek a kutatással, akár nyolc-kilenc termes laboratóriumban. Tudományos képzettségű szaktanárok ismertetik meg a kreatív, innovációs tevékenységet a diákokkal. Éppen ezért ezekben az országokban vannak helyi és regionális versenyek is, onnan kerülnek az országos döntőbe a fiatalok, nálunk viszont egyetlen verseny van; az egész országban most 165 érdeklődő volt, akik 122 pályázatot nyújtottak be – magyarázta a szövetség elnöke. Hozzátette: Magyarországon nincsen ilyen jellegű tudományos képzés, néhány iskolában vannak szakkörök, ahol a fiatalok ilyen irányú érdeklődését ki tudják elégíteni, de ez nem elég.