– Nagy a nyomás az áruházi alkalmazottakon, a húsvét közeledtével ugyanis egyre többen vásárolnak, és naponta mind nagyobb mennyiségekkel töltik meg a kosarakat: jelentős a fogyasztás az élelmiszer-kereskedelemben. A munkaerőhiány a korábbi időszaknál jobban érezhető, sok a betöltetlen álláshely, főként a fizikai munkával járó területeken, mint például a polcok árufeltöltése vagy a kommissiózás a raktárban. Ezzel együtt
a kiszolgálás a boltokban megfelelő, a meglévő alkalmazottak rutinosan, összehangoltan el tudják látni a felmerülő többletfeladatokat is
– mondta a Magyar Nemzetnek Bubenkó Csaba.
Az Egyenlő.hu modern munkavállalói érdekképviselet elnöke kifejtette: a boltokban folyamatosan hirdetik az üres álláshelyeket, amelyekre érkeznek is a jelentkezők. Emellett, a húsvéti bevásárlások idejére,
a kétkezi munkaerő hiánya miatti leterheltséget diákmunkásokkal és a nyugdíjas szövetkezeteken keresztül idősebb kisegítő munkaerővel is enyhítik a munkaadók.
Ennek is köszönhető, hogy az alapellátási láncban az üzletek működése a gyakori árváltozások, illetve a támogatásokkal, a felgyorsult jövedelemkiáramlással párhuzamosan jelentkező beszerzési hullámok mellett is kiegyensúlyozott.
– Lendületes az értékesítés,
a lakosság fogyasztási kedve erős, nő a kosárérték,
amit külön ösztönöznek az alaptermékekre vonatkozó árstopintézkedéshez kapcsolódó, gyakori akciózások a kiegészítő termékköröknél. Érzékelték a dolgozók, hogy korosztálytól függetlenül mindenki többet vásárol mennyiségben: már nemcsak az alapvető élelmiszereket veszik, hanem a láthatóan nagyobb családi beszerzések is egyre gyakoribbak a hétköznapokon is.
A jellegzetes húsvéti árukör megjelenése óta pedig az ünnepre is sokan előre terveznek, ezen termékekből napról napra több kerül a kosarakba – jelezte Bubenkó Csaba. Mint mondta, eddig egyelőre a tartósabb sütési, főzési alapanyagok és az édességek voltak kelendőbbek, de sokan előre megveszik a sonkát, az ünnepi asztalra szánt füstölt húsárut, és folyamatosan nő a tojás, a tartósabb péktermékek, az alkoholos italok, üdítők értékesítése is.
– Úgy tűnik, az idén
az előző két évinél bőségesebb húsvéti fogyasztásra készülnek a magyarok, ami a járványt jellemző visszafogottabb időszakhoz képest látványos, és arányosan megmutatkozik a megnövekedett elkölthető jövedelmek tükrében. Hónap eleje van: ezen a héten a nyugdíjak mellett megérkeznek a márciusi fizetések is az emberek számlájára, és gyakran kerülnek elő a Szép-kártyák is az élelmiszer-értékesítésben – jelezte az érdek-képviseleti vezető.
– Ugyan némi féket jelenthet a drágulás, viszont a február óta vastagabb pénztárcák is éreztetik a hatást. Így összességében az látszik, hogy
ebben az évben erősebb a lakosság vásárlóereje húsvét előtt is.
Már a múlt héten jelentkezett egy kisebb lendület az ünnepi áruk forgalmában, de az igazi szezon ezen a héten, illetve a nagyhéten várható – mondta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Vámos György felidézte: már az előző években is megfigyelhető volt, hogy a családok nem hagyják az utolsó pillanatra a tipikus termékek beszerzését karácsony és húsvét előtt. Ennek megfelelően a húsvét előtti két hétben napról napra több fogy az ünnepi asztalra szánt árucikkekből.
Mint mondta, a kereskedők arra számítanak, hogy főként a friss alapanyagok iránti keresletben az igazi roham a jövő héten várható, amikor a vasárnapi és a húsvét hétfői ünnepnapok előtt szombaton még nyitva lesznek az üzletek. Felhívta a figyelmet, hogy
a jövő szombati utolsó értékesítési nap után a következő héten csak kedden nyitnak ki újra a boltok.
Vámos György kitért rá, hogy az élelmiszerek mellett
az iparcikkek és a szolgáltatások eladási forgalma is érezhetően lendületet kapott,
mivel sokan terveznek utazást, kerti vagy vízparti kikapcsolódást, nagyobb családi összejöveteleket. Erősödnek a barkácsoláshoz, a ház körüli munkákhoz szükséges gépek, háztartási eszközök, bútorok, továbbá a ruházati cikkek, játékok, tavaszi eszközök vásárlásai is, akárcsak a szépségszalonok vagy a vendéglátóipar forgalma. – Erős volt az évkezdet is, a támogatások, béremelések már februártól növelték a forgalmat, a lendület pedig kitart.
Az látszik, hogy az idén a jövedelmi viszonyok tartós erősödése miatt hajlandóak többet áldozni a magyarok a húsvétra is
– fogalmazott Vámos György.
Borítókép: erősebb a jövedelemnövekedés hatása, mint a drágulásé (Fotó: Havran Zoltán)