A Tesla autógyár és a SpaceX űrcég legendás vezére ezúttal újabb vállalkozásban jelent meg tulajdonosként: megvásárolta a Twitter részvényeinek 9,2 százalékát, legalábbis március 14-én ennyivel rendelkezett, hiszen nem kizárt, hogy többet is vásárol. Mindenesetre ezzel a legnagyobb tulajdonos lett, az utána következő második legnagyobb részvényes a cég alapítója, Jack Dorsey, aki mindössze 2,25 százalékot birtokol.
Ez arra utal, hogy a társaság szerkezete rendkívül szórt, nem voltak benne meghatározó tulajdonosok: alapok és kisbefektetők birtokában van a papírok többsége. Ez valószínűleg szerepet is játszhatott Musk döntésében, hisz tudta, hogy a részvények közel tizedének megvásárlásával gyakorlatilag irányt szabhat a cégnek. Ezt a lehetőséget értékelték is a befektetők:
hétfőn 27 százalékkal emelkedett a Twitter árfolyama.
A cég kiválasztása egyébként is logikusnak tűnik a legendás vállalkozó számára: a Twitteren az elmúlt években sokszor tett megdöbbentő vagy éppen tréfás bejelentéseket, de ha olyan kedve volt, egy-egy kriptodeviza nevének megemlítésével forgatta fel a piacot. Elon Musk szavaira sokan figyelnek: nyolcvanmillió követője van a Twitteren, ami teljesen érthető, miután a Tesla és a SpaceX eredményei alapján korunk egyik legsikeresebb, ha nem ténylegesen is legsikeresebb vállalkozójáról van szó. Musk kifejezetten tudatos felhasználója a Twitternek: nemcsak egy-egy termék piacát manipulálta bejegyzéseivel, de például ősszel megszavaztatta követőit, hogy eladja-e Tesla részvényeinek tíz százalékát.
A döntés nyilván nem függött a szavazástól, hisz a részvényekhez lejáró opciók formájában jutott Musk, és ebben az esetben a tetemes árfolyamnyereség utáni adót akkor is ki kellett volna fizetnie, ha megtartja a részvényeket. Miután több milliárd dolláros összegről van szó, nyilvánvaló volt az eladás, pláne, hogy Musk maga is kissé túlértékeltnek tartotta 1200 dolláros áron a Tesla-részvényeket. Mindazonáltal a követők megszavazták az eladást: hárommillióan jeleztek, és 58 százalékuk az eladás mellett döntött, így mindenképpen lett olyan hatás, hogy a nagyvállalkozó ad közönsége véleményére.
Elon Musk tehát igen tudatosan használta a Twittert, és ennek alapján nem zárható ki, hogy
tulajdonosként a cég fejlesztéséért, sikeréért és így értékének növekedéséért is sokat tud tenni.
Az egy nap alatti 27 százalékos emelkedés mindenesetre ezt a várakozást tükrözi.
Borítókép: Elon Musk (Fotó: MTI/EPA/DPA-Zentralbild/Patrick Pleul)