Miután két évig a súlyos ágazati veszteségeket okozó pandémia uralta a turizmust, idén úgy tűnik, Európában háttérbe szorulhat a járványhelyzet, viszont újabb bizonytalansági tényezőkkel kell szembenézniük az utazásra készülőknek.
Legújabban az Österreich Werbung, azaz az osztrák nemzeti turisztikai marketingszervezet mérte fel a kontinens jelentősebb küldőpiacain aktuális utazási terveket. Eszerint a németországi, hollandiai, svájci és csehországi felnőttlakosság háromnegyede tervez nyaralást az idén, ami a tavalyi hatvantszázalékos arányhoz képest növekvő utazási hajlandóságot mutat.
– A koronavírus-helyzet már csak a harmadik a főbb szempontok sorában, ami alapján a turisták eldöntik a nyaralásuk helyszínét, idejét.
A második legfontosabb tényező az orosz–ukrán háború okozta politikai bizonytalanság, míg a legnagyobb bizonytalanságot az infláció miatti áremelkedések okozzák – mutatott rá Lisa Weddig, az Österreich Werbung vezetője. Mint mondta, az idei szezon kapcsán mégis bizakodóbbak a szolgáltatók, mivel a leggyakoribb utazási motivációk a tengerparti időtöltésen túl továbbra is a tóparti pihenés, a természetjárás, a városlátogatás, amelyekre megítélése szerint rengeteg jó ajánlatuk van.
Ezért nem bízzák a véletlenre az osztrák turizmus újbóli fellendülését: a nemzeti marketingszervezet mintegy kilencmillió eurós (3,4 milliárd forintos) költségvetéssel április elején átfogó kampányt indított Németország, Svájc, Hollandia, Belgium, Olaszország és Csehország piacain.
A rekreációs pihenés és az aktív kikapcsolódás lehetőségeinek reklámozását ugyanakkor Magyarországon és Lengyelországban az ukrajnai háború okozta feszült helyzet miatt csak májusban indítják el
– közölték.
A magyarok utazási szokásait az utolsó pillanatban meghozott döntések és a rövid időn belüli foglalások jellemzik, amelynek kapcsán nagy szerepe van a lemondási feltételeknek és a forint/euró árfolyam alakulásának – ezt az Österreich Werbung régiómenedzsere állapította meg.
Michael Strasser szerint azt, hogy Ausztria továbbra is az első számú úti cél a magyarok körében, jól mutatja, hogy a koronavírus-intézkedések enyhítése után azonnal megugrott a síüdülésekkel kapcsolatos megkeresések száma az osztrák oldalon.
Megjegyezte, hogy ennek ellenére
Ausztria magyarországi imázsán javítani kell, mivel a járványügyi szabályozás összetettsége – főként a Szputnyik V és esetenként a Sinopharm vakcinák, illetve az antitesttesztek el nem ismerése – megnehezítette a magyarok jelentős részének ottani tartózkodását.
Mint fogalmazott, a kapcsolódó előírások némileg megrendíthették a magyarok Ausztria iránti szeretetét.
Borítókép: A magyarok kedvelik az ausztriai síelés lehetőségeit (Fotó: AFP/Joszuke Hajaszaka)