– A klímacsomagról szóló keddi parlamenti vitán azt mondta, hogy az uniós klímacsomag felelőtlen javaslatok összessége, amelyek szembemennek a józan ésszel. Miről is szól akkor ez a javaslat, melyik az a része, amit nem tud támogatni?
– A Fit for 55, azaz az Irány az 55 százalék javaslatcsomag leginkább vitatott intézkedése egy új, központi klímaadó, ami a lakosság épületeit és gépjárműveit terhelné, és amivel Brüsszel az energiafogyasztásuk csökkentésére kényszerítené a háztartásokat. A parlament javaslata nem azonnal, hanem az Európai Bizottság javaslatától eltérve, 2029-ben vezetné be a karbonárazást a lakossági szektorban, azonban ez is túl korainak tűnik számunkra. Fontos megemlítenem továbbá az új személygépkocsik és az új könnyű haszongépjárművek károsanyag-kibocsátási normáinak meghatározásáról szóló javaslatot is. Mint ismeretes, a kelet-közép-európai régió számos országának ez a téma is lényeges kérdés. Az autóipar fontos szektor a régióban, amely a gazdasági növekedés nagy részét és jelentős számú munkahelyet biztosít számunkra. A belső égésű motoros autók fokozatos megszüntetésével azonban kevesebb munkahelyre lesz szükség az autóiparban, mivel az elektromos autóknak kevesebb az alkatrészük, mint a hagyományos társaiknak. A parlament által – a szerdai plenáris ülésen elfogadott, a belső égésű motoros autók 2035-ös teljes értékesítési stopját támogató javaslat társadalmi következményekkel is járhat, így ezt a javaslatot sem tudtuk támogatni.

– Frans Timmermans EU biztos keddi felszólalása szerint drámaian nő a lakóépületek és a közlekedési járművek károsanyag-kibocsátása, így meg kell duplázni az erőfeszítéseket a légszennyezettség csökkentése érdekében. Itt mire gondolt Timmermans úr?
– Timmermans úr mindig megdöbbenti hallgatóságát, szeret nagyokat mondani. A klímacsomagról szóló vitában kiemelte, hogy az említett két szektorban kell a leggyorsabban reagálni. Véleménye szerint egyes tagállamok nem tartották be vállalásaikat, és most tovább gyengítenék a klímavédelmi uniós eszközt, amelyet szerinte „tisztességes szociális alapon hozna létre az Európai Bizottság”. Mi úgy véljük, hogy ez a kiterjesztés, amelyet tagállami hatáselemzés nélkül akarna a bizottság bevezetni felelőtlen és veszélyes, a biztos szavaival ellentétben pedig se nem tisztességes, s nem is szociális.