Jól jár Oroszország az olajembargóval

Rekordbevételre tett szert Oroszország a fosszilis tüzelőanyagok exportjából az ukrajnai háború első száz napja során. A legnagyobb orosz olajimportőrré Kína lépett elő, de India is növelte importját, miután az orosz kőolaj 18 százalékát ők vásárolták fel a háború kezdete óta. Az ukrajnai háború finanszírozásához pedig Európa az orosz kőolaj Ázsiába szállításával is Moszkva malmára hajtotta a vizet.

Dóka Milán
2022. 06. 13. 16:03
Kistompa, 2015. február 9. A Barátság I. kõolajvezeték a szlovák Transpetrol kõolajszállító vállalat kistompai átemelõ állomásánál 2015. február 9-én. Ezen a napon Orbán Viktor magyar és Robert Fico szlovák kormányfõ ünnepélyesen átadta a felújított vezetéket. MTI Fotó: Komka Péter Fotó: Komka Péter
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Moszkva 93 milliárd eurós (37 ezer milliárd forintos) bevételre tett szert az ukrajnai háború kitörése óta azzal, hogy fosszilis tüzelőanyagait a világ minden táján értékesítette – áll a helsinki székhelyű Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA) kutatóintézet jelentésében. 

Oroszország legnagyobb bevétele – 46 milliárd euró – a kőolajeladásokból származik, melyet a világpiaci árak 60 százalékos emelkedése mellett az új piacoknak is köszönhetnek. 

Az orosz olaj embargójának aktív támogatása mellett Franciaország, Belgium és Hollandia több kőolaj- és LNG-szállítmányt vásárolt meg az azonnali piacon, a meglévő szerződéseiken túl.

Amellett, hogy például Lengyelország és az Egyesült Államok csökkentette az orosz olajimportot, India, Franciaország, Kína, az Egyesült Arab Emírségek és Szaúd-Arábia növelte azt. 

Az 1,4 milliárd lakosú India az idén eddig közel 60 millió hordó orosz olajat vásárolt meg, szemben a 2021-es egész éves 12 millió hordóval, melynek aztán jelentős részét finomított olajtermékként újraexportálják, többek között az Egyesült Államokba és Európába. 

Lauri Myllyvirta, a CREA vezető elemzője szerint ezzel India gyakorlatilag felvevőpiacot biztosít az orosz olajnak. A más ázsiai országokba, például Kínába irányuló szállítások szintén nőttek az elmúlt hónapokban, mellyel Kína lett az orosz kőolaj legnagyobb importőre.

Mivel az orosz olajat egyre inkább az ázsiai piacra szállítják, minden eddiginél nagyobb tankerkapacitásra van szükség, melyben Moszkva továbbra is számíthat Európa segítségére. A legutóbbi két hónapban az orosz kőolajszállítások 68 százaléka európai uniós, valamint brit és norvég cégek tulajdonában lévő hajókkal történt, melyből egyedül a görög tankerek szállították az export 43 százalékát. Az új ázsiai piacok, valamint a rekordbevételek pedig erősen megkérdőjelezik a szankciók hatékonyságát Myllyvirta szerint.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Komka Péter)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.