Németország nem támogatja, hogy az Európai Unióban határidőt vezessenek be a belső égésű motorral hajtott új járművek értékesítésének beszüntetésére – jelentette be Christian Lindner pénzügyminiszter Berlinben. A miniszter a német iparvállalatok szövetségének éves tanácskozásán elmondta, hogy pártja, a szociáldemokratákkal (SPD) és a Zöldekkel kormányzó liberális Szabad Demokrata Párt (FDP)
elutasítja a belső égésű motorok betiltását, ezért az országot az EU-ban képviselő szövetségi kormány nem tudja támogatni az erről szóló uniós jogszabályjavaslatot.
A piacgazdaságot a technológiai nyitottság élteti, és ezt az elvet nem szabad feladni, a mégoly nemes cél érdekében sem – mondta a miniszter, hozzátéve, hogy az ökológiailag fenntartható gazdaság kialakítása eleve hatalmas feladat, és nem szabad még nehezebbé tenni egy lehetséges technológia kizárásával – olvasható a Rheinpfalz.de portálon. Mint mondta, nem lehet előre tudni, hogy kínálkoznak-e majd olyan megoldások, például a szintetikus üzemanyagok területén, amelyekkel ma még senki sem számol. Emellett emlékeztetett, hogy a világ egyes részein az elektromos autókra való átállás valószínűleg még évtizedek múlva sem lesz lehetséges.
Az FDP határozott elutasítása meglepő, bár korábban a német autópályákon tervezett általános sebességkorlátozás bevezetését a Bundestagban ugyancsak ők akadályozták meg. Ez nem csoda, hiszen a párt elnöke,
Christian Lindner ismert a sportautók iránti rajongásáról, és köztudott, hogy garázsában kétszáz kilométeres sebesség fölötti utazásra képes autók parkolnak.
Az Európai Parlament a közelmúltban úgy határozott, hogy 2035-től betiltják a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítését a közösség területén. A képviselők többsége megszavazta, hogy a gyártók csak olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazzanak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat. A döntés még nem végleges: mielőtt egy ilyen rendelet hatályba léphetne, az Európai Parlamentnek még meg kell állapodnia az uniós tagállamokkal – tette közzé az Automobilwoche.de. Ennek az egyeztetésnek a részeként foglal majd állást Németország, és, mindenki meglepetésére, az elektromos átállást kezdettől szorgalmazó Zöldek álláspontjával szemben.
Az Európai Parlament állásfoglalása komoly tiltakozást váltott ki a járműipari berkekben.
A német, az olasz és a francia autógyártók is tiltakoznak az új belső égésű motorok 2035-ös európai betiltása ellen. Szerintük ugyanis, ha erre sor kerül, a kontinens autógyártói súlyos versenyhátrányba kerülnek, a döntés megfojtja az innovációt, sok vásárló pedig nem fogja tudni megfizetni a drágább elektromos autókat.
Az autógyártókat tömörítő nemzetközi szervezet, az ACEA vezetője szerint a nap mint nap megtapasztalható volatilitást és piaci bizonytalanságot figyelembe véve túl korai még minden hosszú távú, ezen az évtizeden túlmutató szabályozás. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója mellett a
VDA német autóipari szövetség elnöke, Hildegard Müller is bírálta az EU döntését. Mint mondta, az EP az állampolgárok, a piac, az innováció és a modern technológia ellen hozott döntést.
Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója 2040-ig szerette volna kitolni a tiltás bevezetését. A francia gyártók szövetsége szerint az Otto-motorok teljes kivezetése ugrás az ismeretlenbe, ami súlyosan érinti az iparágat.
Borítókép: Belső égésű motorok gyártása a Stellantis szentgotthárdi üzemében. Fotó: MTI/Varga György