Mégis megmaradhat az Otto-motor

Váratlan fordulat történt a belső égésű motorok uniós kitiltásának ügyében. A német kormánykoalíció tagja, a szabad demokraták vezetője bejelentette, nem támogatja az Európai Parlament döntését, ezért a német kormány elutasítja a jogszabály elfogadását.

2022. 06. 21. 15:14
Szentgotthárd, 2020. január 9. Egy dolgozó új motort szerel össze a PSA fejlesztésû, háromhengeres, benzines turbómotorok sorozatgyártásának megkezdése alkalmából rendezett ünnepség napján a szentgotthárdi Opel gyárban 2020. január 9-én. A motorok gyártását egy 38 millió eurós - több mint 12 milliárd forintos - beruházásnak köszönhetõen kezdték meg ezen a napon, ami azt is jelzi, hogy a francia tulajdonos hosszú távon számít a szentgotthárdi gyár dolgozóinak munkájára. MTI/Varga György Fotó: MTI/Varga György
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németország nem támogatja, hogy az Európai Unióban határidőt vezessenek be a belső égésű motorral hajtott új járművek értékesítésének beszüntetésére – jelentette be Christian Lindner pénzügyminiszter Berlinben. A miniszter a német iparvállalatok szövetségének éves tanácskozásán elmondta, hogy pártja, a szociáldemokratákkal (SPD) és a Zöldekkel kormányzó liberális Szabad Demokrata Párt (FDP) 

elutasítja a belső égésű motorok betiltását, ezért az országot az EU-ban képviselő szövetségi kormány nem tudja támogatni az erről szóló uniós jogszabályjavaslatot.

A piacgazdaságot a technológiai nyitottság élteti, és ezt az elvet nem szabad feladni, a mégoly nemes cél érdekében sem – mondta a miniszter, hozzátéve, hogy az ökológiailag fenntartható gazdaság kialakítása eleve hatalmas feladat, és nem szabad még nehezebbé tenni egy lehetséges technológia kizárásával – olvasható a Rheinpfalz.de portálon. Mint mondta, nem lehet előre tudni, hogy kínálkoznak-e majd olyan megoldások, például a szintetikus üzemanyagok területén, amelyekkel ma még senki sem számol. Emellett emlékeztetett, hogy a világ egyes részein az elektromos autókra való átállás valószínűleg még évtizedek múlva sem lesz lehetséges. 

Steinmeier visits BMW plant in Leipzig and promotes Europe
Elektromos modell készül a BMW egyik németországi gyárában. Fotó: AFP/Jan Woitas

Az FDP határozott elutasítása meglepő, bár korábban a német autópályákon tervezett általános sebességkorlátozás bevezetését a Bundestagban ugyancsak ők akadályozták meg. Ez nem csoda, hiszen a párt elnöke, 

Christian Lindner ismert a sportautók iránti rajongásáról, és köztudott, hogy garázsában kétszáz kilométeres sebesség fölötti utazásra képes autók parkolnak.

Az Európai Parlament a közelmúltban úgy határozott, hogy 2035-től betiltják a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítését a közösség területén. A képviselők többsége megszavazta, hogy a gyártók csak olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazzanak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat. A döntés még nem végleges: mielőtt egy ilyen rendelet hatályba léphetne, az Európai Parlamentnek még meg kell állapodnia az uniós tagállamokkal – tette közzé az Automobilwoche.de. Ennek az egyeztetésnek a részeként foglal majd állást Németország, és, mindenki meglepetésére, az elektromos átállást kezdettől szorgalmazó Zöldek álláspontjával szemben.

Az Európai Parlament állásfoglalása komoly tiltakozást váltott ki a járműipari berkekben.

A német, az olasz és a francia autógyártók is tiltakoznak az új belső égésű motorok 2035-ös európai betiltása ellen. Szerintük ugyanis, ha erre sor kerül, a kontinens autógyártói súlyos versenyhátrányba kerülnek, a döntés megfojtja az innovációt, sok vásárló pedig nem fogja tudni megfizetni a drágább elektromos autókat. 

Az autógyártókat tömörítő nemzetközi szervezet, az ACEA vezetője szerint a nap mint nap megtapasztalható volatilitást és piaci bizonytalanságot figyelembe véve túl korai még minden hosszú távú, ezen az évtizeden túlmutató szabályozás. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója mellett a

VDA német autóipari szövetség elnöke, Hildegard Müller is bírálta az EU döntését. Mint mondta, az EP az állampolgárok, a piac, az innováció és a modern technológia ellen hozott döntést.

Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója 2040-ig szerette volna kitolni a tiltás bevezetését. A francia gyártók szövetsége szerint az Otto-motorok teljes kivezetése ugrás az ismeretlenbe, ami súlyosan érinti az iparágat. 

Borítókép: Belső égésű motorok gyártása a Stellantis szentgotthárdi üzemében. Fotó: MTI/Varga György



 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.