Lépéselőnyhöz jutott Magyarország

Magyarország előkelő helyre lépett elő az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorok gyártásában. A terület legjelentősebb vállalatai választották hazánkat beruházásaikhoz. Jelenleg elmondható, hogy bár lakosságszám tekintetében a világon csak a 95. helyen állunk, az elektromos akkumulátorok gyártási kapacitása tekintetében a harmadikok vagyunk – ismertette a Magyar Nemzetnek a Külgazdasági és Külügyminisztérium.

2022. 12. 17. 6:47
FILE PHOTO: A worker checks the screen at the Audi Factory in Gyor
GERMANY-HUNGARY-BATTERY Fotó: BERNADETT SZABO
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak egyetlen világgazdasági folyamatot nem tudott derékba törni a világjárvány és a háború, ez pedig az autóipari forradalom, melynek részeként az autógyártás áttér az elektromos meghajtásra. Ezen a területen Magyarország jelentős előnyre tett szert. A Külgazdasági és Külügyminisztérium a Magyar Nemzet megkeresésére felhívta arra a figyelmet, hogy 2030-ra az értékesített új autók hatvan százaléka elektromos lesz.

– Az elektromos autókat a nyugati vállalatok gyártják, ugyanakkor az ahhoz szükséges akkumulátort a keleti országok: Kína és Dél-Korea – ismertette a tárca. A minisztérium kiemelte, hogy Németországon és Kínán kívül egyedül Magyarországon lesz jelen gyártókapacitással a három nagy német prémiumautó-gyártó márka, a Mercedes, az Audi és a BMW. Mindez magával hozta azt is, hogy a világ legnagyobb, elektromos autókhoz való akkumulátort gyártó vállalatai hazánkba telepítik beruházásaikat.

Az elektromos akkumulátorok világpiacát uraló kínai, dél-koreai és japán vállalatok közül három is ide helyezte európai gyártási központját.

Az SK On két gyárat működtet Komáromban, a Samsung SDI Gödön, a GS Yuasa gyára pedig Miskolcon működik. Emellett az SK On Iváncsán épít üzemet, mely a tervek szerint 2023-ban kezdi meg a termelést. A CATL augusztusi bejelentése értelmében pedig Debrecenben hoz létre gyárat, mely várhatóan 2025-ben kezdi meg a termelést. A kínai CATL beruházása ráadásul hazánkban a valaha volt legnagyobb, mintegy háromezermilliárd forint összértékű fejlesztést jelent. A világ legnagyobb akkumulátorgyártója hatalmas nemzetközi verseny nyomán, két és fél év tárgyalás után választotta Magyarországot második európai üzeme felépítésére. Ez nemcsak hazai léptékben számít óriási összegnek, hanem az elmúlt tíz év öt legnagyobb zöldmezős beruházása közé tartozik Európában.

– Jelenleg elmondható, hogy bár lakosságszám tekintetében a világon csak a 95. helyen állunk, az elektromos akkumulátororok gyártási kapacitása tekintetében a harmadikok vagyunk. Az elektromos akkumulátorok iránti kereslet a 2021-es 340 gigawattóráról 2030-ra mintegy 5600 gigawattórára fog nőni. Magyarországon 2030-ra 250 gigawattórára bővül a tervek szerint a gyártási kapacitás – közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium.

A tárca jelezte azt is, hogy 2016 és 2022 első fél éve között 43 akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó projekt esetében született pozitív döntés a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) segítségével, amelynek köszönhetően mintegy 13 ezer új munkahely jön létre hazánkban.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a minap arra is felhívta a figyelmet, hogy idén is megdől a beruházási rekord Magyarországon. Kiemelte, hogy korábban egyetlen év alatt közel sem érkezett annyi beruházás hazánkba, mint 2022-ben. Ráadásul a jelen kor legmodernebb fejlesztéseiről van szó, amelybe beletartozik az elektromosautó-ipar is.

Befuthat a Volkswagen is

A Volkswagen-csoport hamarosan, talán már az idén meghozza a döntést egy kelet-európai akkumulátorgyár építésének helyszínéről – jelentette be Oliver Blume, a konszern vezérigazgatója a pénteki berlini rendkívüli közgyűlésen. A beruházás legesélyesebb helyszínének Csehországot tekinti a szakma, de szóba jöhet Magyarország, Lengyelország és Szlovákia is. A tervezett akkumulátorgyár 2027-ben kezdené meg a termelést. A Volkswagen partnereivel együtt hat cellagyárat tervez Európában, amelyek 2030-ig 240 gigawattóra kapacitással rendelkeznek – ismertette a távirati iroda.

 

Borítókép: A Samsung gödi gyára három éve írt alá hosszú távú akkumulátorellátási szerződést a BMW-vel (Fotó: Reuters)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.