A vezetékes telefon már a múlté, valami másra szívesebben költünk

A háztartások távközlési kiadásainak jelentős részét a mobiltelefon- és az ahhoz kapcsolódó mobilinternet-szolgáltatások tizenegyezer forintos díja teszi ki, ez jellemzően két előfizetés költsége – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2023. 03. 27. 18:36
Oldschool,Pink,Telephone,On,A,White,Background.,Telecommunication.,Vintage,Objects.
2089924519 Fotó: KYNA STUDIO
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tízből kilenc család biztos, hogy előfizet a televízióra, melynek átlagosan 4200 forint az előfizetői díja. Ezt követi a helyhez kötött internet, amely a háztartások háromnegyedében érhető el, átlagos díja pedig 4500 forint. Az otthoni telefon átlagosan kétezer forintos költsége sem elhanyagolható, de ez a szám évről évre csökken – közölték a kutatás alapján.

Hozzátették, 2022-ben egy átlagos magyar háztartás havonta 18 600 forintot költött távközlési szolgáltatásokra. Beleértve ebbe az otthoni internet- és telefon-, a mobiltelefon-, a mobilinternet- és a TV-szolgáltatások díjait. Ez az összeg viszont nem tartalmazza az eszközök árát, a mobilszámlákon esetenként megjelenő készüléktörlesztési és mobilvásárlási költségeket, illetve a streamingszolgáltatóknak közvetlenül fizetett összegeket sem.

A csaknem 19 ezer forintos átlagos kiadás jellemzően két mobiltelefon-előfizetés és két otthoni szolgáltatás díjából adódik össze. Ez utóbbiak leginkább a TV-szolgáltatás és az otthoni internet. A távközlési kiadások jelentős részét a háztartások szinte mindegyikében használt mobiltelefon- és ahhoz kapcsolódó mobilinternet-szolgáltatások tizenegyezer forintos díja teszi ki. 

A mobil után a televízió-előfizetés vezet, ezt követi a helyhez kötött internet és az otthoni telefon egy fix költsége, bár ez a szám évről évre csökken.

Kitértek arra is, hogy ki, mennyit hajlandó vagy tud fizetni, azt több tényező is meghatározza. A legfontosabb a háztartásméret, azaz minél többen élnek a háztartásban, annál magasabb az összköltés. A több háztartástag nyilvánvalóan több mobiltelefon-előfizetést, és ezáltal magasabb mobilkiadást eredményez. Ám ezenfelül a háztartásméret az otthoni internet- és a TV-költést is meghatározza. A több felhasználó mellett feltételezhetően nagyobb sávszélességre, többféle TV-csatornára lehet igény. 

Leginkább a felnőtt, azon belül a dolgozó háztartástagok száma befolyásolja a költést. 

Ők mobilabb és sokrétűbb felhasználók lehetnek, ráadásul jövedelmük is fedezi a nagyobb igényeket. Érdekesség még, hogy a TV-előfizetésnél a gyermekek száma, azaz a nekik szóló tartalom igénye a felnőttekéhez hasonló hatással bír. Hozzátették, hogy a távközlési kiadásokat a háztartás anyagi helyzete is meghatározza. A vagyonosabb, magasabb jövedelmű, magukat is jobb anyagi helyzetűnek gondoló háztartások távközlésre is többet tudnak költeni.

Megjegyezték azt is, hogy az igényeket a háztartás távközlési szolgáltatásai kapcsán a döntéshozó tagjának életkora, iskolai végzettsége is befolyásolja. 

A legfiatalabbak kevesebb szolgáltatást használnak, jellemzően nem fizetnek elő otthoni telefonra.

Viszont a legidősebbeknek az otthoni internetre és az okostelefonban használt mobilinternetre van kevésbé szükségük. Mindezek eredménye, hogy a középkorú döntéshozóval rendelkező háztartások távközlési kiadásai a legmagasabbak. Az olyan háztartásokban, ahol a legmagasabb iskolai végzettség nyolc általános, összességében kevesebbet költenek távközlésre. A diplomás háztartásokban pedig a gyorsabb otthoni internetre is hajlandók előfizetni.
A háztartások átlagos telekommunikációs kiadásai a kutatás alapján a 2021-es 17 800 forintról 2022-re 18 600 forintra emelkedtek. 

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.