Szépségipar magyar gyökerekkel

Luxustermékekkel is igyekszik helyet szorítani magának a szépségápolás és az öregedésgátló termékek piacán a kolozsvári Farmec kozmetikumgyártó vállalat. A nagy ívű tervek egy épülő üzemegységhez kötődnek, ahová 2027-től költözne a legendás, magyar gyökerű vállalat.

Csinta Samu (Sepsiszentgyörgy)
2023. 05. 09. 4:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rövidesen kiköltözik Kolozsvárról a legnagyobb romániai kozmetikumgyártó, a Farmec. Ezúttal azonban nincs szó fájdalmas eltűnésről, felszámolásról, a cég a kincses várostól 17 kilométerre fekvő Dezmér faluban készül új, a jelenleginél jóval nagyobb üzemet építeni. A jelenleg hétszáznál több embert foglalkoztató Farmec már korábban megkezdte a kitelepedést Dezmérre, a dezodorokat egy ideje egy ott felhúzott üzemcsarnokban gyártják. Az új üzemegység építése 2024-ben kezdődik, a tervek szerint a termelés 2027-ben indul be. A Farmec kivonulásával megszűnik az utolsó, Kolozsvár központjához viszonylag közeli nagyüzem. Az értékes telek – rajta a jellegzetes, a kolozsváriak által csak spray-blokként ismert henger alakú épülettel – sorsa a jelek szerint azonban nem a szokványos utat követi, a tulajdonos nem szándékozik ingatlanfejlesztőknek értékesíteni, hanem egy átépítést követően irodaépületként, adminisztratív központként működteti tovább.

A 2,4 hektáros, részben állami forrásokból finanszírozott beruházás értékét negyvenmillió euróra becsülik, általa megduplázódik a gyár termelési kapacitása, az export részaránya pedig az árbevétel húsz százalékára nő. A vállalat tavalyi árbevétele meghaladta a háromszázmillió lejt (61,5 millió euró), ennek mindössze öt százaléka származott exportból.

Néhány kivételtől eltekintve a Farmec nem tagadja magyar gyökereit. A cég honlapján szereplő vállalattörténelem első pontjaként az 1889-ben Budapesten alapított Molnár és Moser Laboratorium szerepel, Budapesten a belvárosi Magyar utca 26. számú ház homlokzatát ma is ez a felirat díszíti.

Itt állt (a Károlyi-kertre nyílva) az akkoriban Európa egyik legnagyobbnak tekinthető illatszergyártója. Érdekessége, hogy a városfalon belülre nyílt, de a városfal vonalában húzódott a ház. A tulajdonosváltásnál a cégnevet megtartotta a vevő, de a laboratórium feletti ház már elsősorban reprezentatív szerepet töltött be. A cég fő üzlete nem mellesleg a Petőfi Sándor utcában volt, a laboratórium ma galéria­ként működik.

A többek között a XX. század szépségiparának egyik legnagyobb hatású üzletasszonya, Elizabeth Arden cégével is jó kapcsolatokat ápoló akkori új tulajdonos 1943-ban hozta létre kolozsvári részlegét. A manufaktúrát 1949 államosították, 1972-ig Flacara néven működött, 1969-től kezdődően itt gyártották az első spray-ket Romániában. A vállalat Farmec néven vált a keleti szomszéd legfontosabb, kozmetikumokat gyártó vállalatává.

A cég nemcsak Romániában ismert zászlóshajója az Ana Aslan professzor által kikísérletezett, több mint harminc országban levédett, öregedésgátló H3-as vitamint tartalmazó, Gerovital néven futó termékcsalád. Az 1989-es rendszerváltoztatás pillanatában ezer alkalmazottat foglalkoztató Farmec elégítette ki a romániai kozmetikumpiaci  igények kilencven százalékát, és háztartási tisztítószereket is forgalmazott.

A Ziarul Financiar című gazdasági lapnak nyilatkozó Liviu Tudoran igazgató, többségi tulajdonos – aki 2009-ben vette az irányítást a céget 1967 óta vezető édesapjától – elmondta: a bővítéssel helyi vállalatból regionális piaci szereplővé szeretnék változtatni a Farmecet. Ebben elsősorban a Gerovital-termékeknek szánnak főszerepet, amelyek a márka megjelenésének ötvenéves évfordulóján, 2017-ben immár a szépségipari luxustermékek pia­cán is megjelentek.

Borítókép: Áttelepül a nagyüzem is Dezmér faluba (Forrás: Farmec.ro)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.