Másfél évszázaddal ezelőtt, 1873-ban San Franciscóban született meg az ikonikus kék farmer, amikor Levi Strauss üzletember szabadalmaztatta a fémszegecsekkel ellátott munkásnadrágot. Százötven évvel később a Levi’s nemcsak mint márka, hanem mint a legkülönbözőbb kulturális trendek közvetítője is fennmaradt – idézi fel a Világgazdaság cikke.
A farmer eredetileg a kaliforniai aranyláz idején a bányászok számára készült munkaruha volt, azonban hamar népszerű lett, mivel bírta a strapát, nem szennyeződött könnyen és a hagyományos nadrágok fölött is lehetett viselni.
Évekkel később a Levi’s a munkásosztály ruházatából elegáns öltözékké vált, népszerű márka lett. Az aranybányászok után a cowboyok kaptak rá az 501-esre, ezzel párhuzamosan John Wayne és a többi sztár is ilyet hordott a westernfilmekben. Majd Marlon Brando bújt bele, csizmával és fekete motoros bőrdzsekivel.
Bányászok, cowboyok, motoros bandák, hollywoodi színészek, aktivisták, rocksztárok, lázadók, hippik, politikusok, professzorok, szorongó és menő fiatalok: mindannyian Levi’s 501-est viseltek, hogy kifejezzék a saját stílusukat.
Bár a Levi’s volt az eredeti farmermárka, a farmerforradalom megteremtett egy csomó népszerű brandet, amely idővel az 501-esek kemény riválisa lett. Leginkább a 90-es évekre volt jellemző, hogy a Levi Strauss nem tudott mit kezdeni a hirtelen bombasikerré váló Calvin Klein, Gap és Tommy Hilfiger márka előretörésével. Ekkor jött a mélypont: a cég eladásai drasztikusan visszaestek, gyárakat és üzleteket kellett bezárni, és az alkalmazottak felét is elbocsátották.
A következő évtizedben a forgalom tovább csökkent és a vállalat piaci részesedést vesztett a riválisokkal szemben, mígnem leigazoltak egy vérbeli márkagurut a Procter & Gamble-től, aki akkor már három évtizedes tapasztalatot szerzett: 2011-ben az igazgatótanács Chip Berghet nevezte ki vezérigazgatónak.
A feladat nem volt egyszerű, a hétmilliárd dolláros éves értékesítésre is képes cég 2001 és 2010 között alig több mint négymilliárdos forgalmat ért el.
Fél év alatt megvolt az új stratégia, és sikerült ötvözni egy több mint százéves márka értékeit egy feltörekvő startupcég agilitásával. A cég részvényeit 30 év szünet után ismét bevezették a New York-i tőzsdére, a társaság tavaly 6,27 milliárd dollár árbevételt ért el, a 18 ezer alkalmazott 488 milliós profitot hozott össze, a részvénypiaci kapitalizáció hatmilliárd dollár. A fő tulajdonosok befektetési alapok.
Borítókép: Tavaly 6,27 milliárd dolláros árbevételt ért el a társaság (Fotó: Shutterstock)