Drasztikusan megemelték a tranzitdíjat az ukránok

A régióban is extrém drágának számít a magyar üzemanyag, amihez nemrégiben hozzájött az is, hogy Ukrajna és Horvátország jelentősen megemelte a tranzitdíjakat. Ezt vagy ezt is a fogyasztók fizetik meg a hazai töltőállomásokon – tárta fel az extrém drágulás hátterét a Világgazdaság.

2023. 09. 14. 14:38
Százhalombatta, 2013. július 25. A Barátság II. kõolajvezetéknek a Mol Dunai Finomítójába belépõ vezetéke a fõelzáró csappal, elõtérben emléktábla Százhalombattán 2013. július 25-én. A Dunai Finomító a Mol-csoport legnagyobb, Magyarország egyetlen kõolaj-feldolgozó létesítménye. MTI Fotó: Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétről hétre egyre durvábban drágul az üzemanyag. Most már nem csupán néhány forintos változások tapasztalhatók a literenkénti árakban, hanem bőven két számjegyű áremelések követik egymást – írta a Világgazdaság, amely az előzmények ismertetése mellett a drágulás hátterét is feltárta. Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai kormányinfón kiemelte, a drágulás mögött az áll, hogy az orosz importolaj tranzitdíját Ukrajna többször is megemelte. Ennek a következménye volt az is, hogy augusztusban a vártnál magasabban alakult a magyar infláció. És mivel az üzemanyag annak a fogyasztói kosárnak a része, amelyből  a pénzromlás ütemét számolják, jelentős tételt képvisel.

Jelenleg szinte hetente drágul az üzemanyag, a magas tranzitdíjakat és a jelentős árrést lényegében mi fizetjük
Fotó: Világgazdaság/Kallus György

Jelenleg ott tartunk, hogy péntektől az átlagárak várhatóan az alábbiak szerint alakulnak majd:

  • 95-ös benzin – 655 Ft/liter,
  • gázolaj – 676 Ft/liter.

Miért drágul jelentősen az üzemanyag?

Az árösszetételben az egyik fő tényező a nyersolaj árfolyama, a másik pedig a különféle állami adótételek. Fontos még a finomított termékek tőzsdei árváltozásai, valamint a logisztikai költségek is. Ezekhez jönnek még hozzá az üzemanyagra rakódó adók és járulékok. 

Az egyik legnagyobb tétel a jövedéki adó, amely jelenleg a benzin esetében 120 forint, a gázolajnál pedig 110,35 forint literenként. Ez az adónem emelkedik jövőre, egyszeri nagyobb drágulást hozva.

A kőolaj-készletezési díj literenként 4 forint, ez a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetséget illeti és a biztonsági készletre fordítják. Végezetül az általános forgalmi adót is meg kell fizetni. Az áfa a nettó ár 27 százaléka és mindegyik, előbb említett díjtételhez hozzá kell számolni.

Ezek a tételek nagyságrendileg 150 forint adótartalmat tesznek ki, ami a januári jövedéki adó emeléssel megközelíti majd a 200 forintot. Nagyjából így kapjuk meg a nagykereskedelmi árat, a kiskereskedők, tehát a töltőállomások pedig ehhez képest szabják meg a totemoszlopok számait.

A fogyasztói árak alakulásában nagy szerepet játszik a literenkénti bruttó üzemanyag árrés. A témában Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője tett közzé egy írást a napokban. Ebben arra hívta fel a figyelmet, hogy míg 

az átlag árrés 2019-ben jellemzően 50-60 forint volt literenként, 2023-ban már 130 forintra nőtt.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy ez nem feltétlenül jelent nettó szinten magasabb nyereséget a kereskedőknek, mivel nőtt a rezsi és a fuvarköltség, a bérek is emelkedtek, ahogy az adótartalom is.

Ehhez jön hozzá még a tranzitdíjak drágulása. A Mol százhalombattai finomítója Ukrajnán és Horvátországon keresztül jut nyersanyaghoz a Barátság és az Adria (Janaf) csővezetékeken keresztül. Ukrajna júniustól tonnánként 17, augusztustól 21 eurót számít fel. Előtte ez 13,6 euró volt, a háború előtt pedig mindössze kilenc. Tehát csak ezen a csővezetéken háromszoros drágulás ment végbe másfél év alatt.

Horvátországi is jelentősen vámol a Világgazdaság cikke szerint, miután az Adria csővezeték tranzitdíjáról szóló szerződés 2022 végén lejárt. A Mol már tavaly nyáron megpróbált újat kötni, csakhogy a horvátok hónapokon keresztül egyszerűen nem adtak árajánlatot. Aztán amikor mégis, a piaci ár négy-ötszörösét kérték. akkor egy ideiglenes negyedéves szerződés lépett hatályba. Azóta sincs végleges megállapodás, a jelenlegi ideiglenes szerződés 2023 végéig szól, a konkrét árak pedig már nem ismertek, mivel üzleti titoknak minősülnek. Arányaiban annyi tudható, hogy a piaci összehasonlító ár ötszörösét teszik ki és kedvezmény sem várható. Ennek oka a Mol kiszolgáltatottsága és a horvát fél erőfölénye, mivel az orosz függőséget a horvát tranzitútvonal használatával lehet csökkenteni.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.