Címszavakba foglalva, 313 üzlettől válna meg a francia Casino kiskereskedelmi lánc, amiért korábban már a Lidl és a Carrefour is bejelentkezett, de az Auchan–Intermarché-konzorcium bődületes, 1,35 milliárd euró értékű ajánlatot tett. A dolog azért érdekes, mert a francia kiskereskedelmi piac rendkívül zárt, nagyon nehezen feltörhető kívülről, a piac nagy része francia kézben van, és az utóbbi időben nemigen volt példa a koncentrációra.
Az üzlet előélete, hogy a Casino-csoport nemrég új befektető kezében landolt, ami komoly traumát jelentett a francia kiskereskedelemnek. A Covid és a digitális transzformáció hozta online kereskedelem felfutása több mint hatmilliárd euróra növelte a Casino-csoport adósságát, amit nem tudott maga előtt görgetni a cég, így a tőzsdei vállalat vezetése a csőd előtt befektetőt keresett. Francia üzletemberek mellett a cseh Daniel Kretinsky is bejelentkezett a társaságra, majd idén „megnyerte” a céget, valamivel több mint 1,2 milliárd euró készpénzért, emellett vállalta, hogy 4,9 milliárd euró adósságtól szabadítja meg a társaságot. A jelek szerint úgy, hogy szó szerint kifilézi a vállalatot. Első körben megválna a nem túl jövedelmező Casino-boltoktól (hiper- és szupermarket). Száz üzlet híján a teljes hálózat eladó, erre a 313 üzletre jelentkezett be a francia Carrefour, a német Lidl és a nagy múltú, francia családi kézben levő Auchan, amelynek a jelek szerint elég nagy falat lenne egyedül bekebelezni a boltokat, így összefogott az Intermarché tulajdonosával, a Les Mousquetaires-rel. Ketten együtt adtak erős ajánlatot, de a kiadott közlemények szerint az döntött, hogy a két cég négyezerrel több munkavállalót tartana meg, mint a másik két jelölt.
A Casino-csoport pedig a pénzből olyan nyereséges kiskereskedelmi márkáira (üzlethálózat) koncentrál, mint a Nyugat-Európában jól ismert Monopix.
Franciaország messze van, az ügylet nem érinti közvetve a kelet-európai élelmiszer-kereskedelmet, ám a helyzet az, hogy a cseh befektető megjelenése a francia zárt piacon középtávon a teljes európai kiskereskedelmi szektorra is hatással lehet. A helyzet az, hogy nemcsak itthon, az egész kontinensen hódít az Lidl és az Aldi, minden a diszkontosodásról szól. A cseh üzletember azonban rájöhetett valamire, mégpedig a hagyományos élelmiszer-kereskedelemben valószínűsíthető változásokra. Eljöhetett a kényelmi-digitalizált üzletek kombójának (online és hagyományos ötvözete) ideje. A diszkontok puritán és egyes területeken (például Észak-Németország) egysíkú kínálata után a vásárlók nagyobb választékot szeretnének, olyat, amilyet a már említett Monoprix kínál. Ez az, ami hatással lehet a hazai vagy kelet-európai kiskereskedelmi piacra. Nem kizárt, hogy a mostani francia koncentrációval elkezdődik a kontinensen a befektetői helyezkedés.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Jean-Francois Fort)