Az Egyesült Királyságban 2024-ben tíz nagyvállalkozásból négyet súlyos pénzbírsággal sújtanak zöldmosás miatt, mivel a Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság jelentős szigorítása hatályba lép. A magyarul zöldmosásnak vagy zöldre festésnek fordítható jelenség,
a greeenwashing azt jelenti, hogy egy cég környezetbarátnak tetteti magát vagy egy termékét.
A zöldnek vagy környezetbarát előállítási módúnak mondott termékekkel a környezettudatos vásárolókat célozzák.

Fotó: Faludi Imre
Kiterjedt európai uniós és magyar szabályozás foglalja keretrendszerbe a környezetbarát jellegre utaló állításokat, jelzéseket, a cégek felé alapelvárás az ágazatspecifikus előírások ismerete is a fogyasztóvédelmi szabályok mellett – írta korábban a témában Nagy Andrea Magdolna, a Vámosi-Nagy Ernst & Young Ügyvédi Iroda ügyvédje.
Lapunk megkeresésére elmondta, a greenwashing, avagy „zöldre mosás” jelenségével kiemelten foglalkozó magyar Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyik legutóbbi, a környezetvédelemhez kötődő állítások kapcsán elkészített, piacelemzéséhez kapcsolódó, januárjában publikált tanulmánya szerint egy 7000 darabos, reprezentatív mintát kiválasztva összességében a reklámok bő három százaléka tartalmazott fenntarthatósági üzenetet, míg további öt százalék keltette implicit módon annak az érzetét, hogy fenntarthatóságot képvisel az adott termék. Mindez annak tükrében érdekes, hogy a felmérések szerint egyre környezettudatosabbak vagyunk.
Termékkategóriánként az adott kategória valamennyi reklámja közül legnagyobb arányban a háztartási cikkekről állították, hogy zöldek, ha pedig az összes termékreklámot nézzük, mindössze 23 százaléka támasztotta alá az üzenetét tanúsítványokkal, kutatásokkal, minősítésekkel. Nagy Andrea Magdolna rámutatott, összességében nem minden iparágban és nem extrém gyakori az említett jelenség, kétségtelen, hogy sajnos jelen van, miközben sok fogyasztó nincs tisztában a zöld állítások pontos tartalmával és sok esetben félreérti azokat.
Nagy Andrea Magdolna aláhúzta,
azok a vállalkozások és termékek nevezhetőek „zöldnek”, melyek
esetében az adott vállalkozás előzetesen feltérképezte, hogy a termékei előállítása, fogyasztása, használata során milyen típusú környezetterhelések keletkeznek, vagyis
elvégezték az életciklus-elemzést,
ami alapján az adott cég pontosan láthatja, mely területeken a legnagyobb a környezeti terhelése a termékének.