Következő mérkőzések
Lengyelország
15:002024. június 16.
Hollandia
Szlovénia
18:002024. június 16.
Dánia

Kijelenthető: néhány multi felelős a mostani drágulásért

Főleg a telekommunikációs és banki szolgáltatók okolhatók a ma még jelen lévő inflációért, amelyek annak ellenére is a múltbéli áremelkedéseket veszik alapul, hogy időközben már egy alacsonyabb inflációs közegbe lépünk.

2024. 05. 23. 8:57
Yettel Magyarország
Illusztráció Fotó: Világgazdaság/Kallus György
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már régen nem az élelmiszerek vagy az üzemanyagok húzzák a magyarországi árdinamikát, sokkal inkább a szolgáltatások inflációja. Miközben áprilisban a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az élelmiszer-infláció mindössze egyszázalékos volt, a szolgáltatások még mindig majdnem két számjegyű mértékben emelkedtek, ráadásul továbbra is érzékelhető az a jelenség, amelynek káros jellegére éppen a legutóbbi kamatdöntés után Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke hívta fel a figyelmet. Ugyanis hiába a múlté a tíz százalék fölötti átlagos drágulás, a visszatekintő átárazásban pont ezt a korábbi magas inflációt veszik alapul a cégek. A jelenség eddig csak a pénzügyi szektorban volt jellemző, tehát korántsem általános, ám az utóbbi időben máshol is felütötte a fejét – írja a Világgazdaság.

Az általános szerződési feltételek alapján viszonylag egyértelműen beazonosítható kör: a bankok, biztosítók és a telekommunikációs vállalatokra jellemző leginkább ez a gyakorlat

– mondta a Világgazdaságnak Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője, aki felidézi: Virág Barnabás a kamatdöntés utáni szokásos háttérbeszélgetésen mutatott egy ábrát, amely szerint nagyjából a szolgáltatások inflációjának az egyharmada ered visszatekintő átárazásból. Az elemző szerint ez úgy jöhetett össze, hogy az MNB előbb azokat a szektorokat azonosította, amelyek ilyen módon működnek, és azoknak az inflációját súlyozta a piaci szolgáltatásokon belül. Alapos a gyanú, hogy az említett telekommunikációs cégekre, bankokra és biztosítókra utalt Virág Barnabás.

Az éttermi szolgáltatások inflációja szintén kifejezetten magas, ezt ugyan nem visszatekintő átárazásnak nevezzük, de hasonló ahhoz. Egy lényeges különbséggel: az ő esetükben még érthető, hogy az elmúlt egy év 40-50 százalékos élelmiszer-inflációja után árat emelnek, egy telekommunikációs szolgáltatónál viszont viszonylag nagyon kevés köze van az élelmiszer-inflációnak ahhoz, hogy mennyit kell fizetni az 4G-ért.

Virovácz szerint ez is a legfőbb gondja ezzel a gyakorlattal a jegybanknak, ugyanis nem az aktuális és várható költségszintekkel indokolják az áremeléseket, hanem a lehető legnagyobb emelést hajtják végre, úgy, hogy mindenki más ez csinálja az adott ágazatban.

Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője szerint amikor a jelenségről beszélnünk, nem a fodrászokról vagy a gumisokról, hanem azokról a nagy szolgáltatókról van szó, akik szerződéses viszonyban állnak az ügyfelekkel, és a szerződésük is tartalmazza, hogy az előző évi inflációval megegyező mértékben emelhetnek.

Emlékeztetett rá, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nemrégiben azt az elvárást fogalmazta meg a pénzügyi szektor képviselőinek, hogy tanúsítsanak mérsékletet. Az elemző szerint az intelemnek meglett az eredménye, sok szolgáltató az előző évi inflációnál kisebb mértékben emelte a díjtételeket.

A cikk kitér rá: a bankok és a telekommunikációs cégek is bőven tíz százalék felett emeltek.

A legtöbb telekommunikációs vállalat márciusban emelte a díjait, szinte kivétel nélkül 15 százalékkal vagy afölött:

  • a Telekom 15 százalékkal,
  • a Vodafone 15,4 százalékkal,
  • a Yettel 15,3 százalékkal,
  • a Digi májustól 14,9 százalékkal.

 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.