Brüsszel most a tűzzel játszik

Az európai autógyárak árbevételük jelentős részét már Ázsiából szerzik, ráadásul gyakran maguk is működtetnek üzemeket Keleten, amelyek egy része állami támogatással valósult meg. Ezért visszafelé sülhet el a Kínából érkező elektromos autók behozatalára kivetett büntetővámok hatása. Egy másik döntéssel Brüsszel a lakosságot is karbonadóval sújtaná, ami szintén hibás intézkedésnek bizonyulhat.

2024. 07. 12. 5:25
Magyarország az akkumulátorok újrahasznosításában is gondolkodik
Illusztráció Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Tragikus, ami a kínai büntetővámok ügyében folyik. Azok után, hogy Brüsszel az európai járműgyártók érdekeinek védelmére hivatkozva hatályba léptette az intézkedést, maguk az európai járműgyártók jelezték, hogy az súlyosan sérti az érdekeiket – hívta fel a figyelmet a fejleményekre Hortay Olivér. A Századvég klíma- és energiapolitikai üzletágának vezetője jelezte, hogy a Volkswagen szerint a döntés negatív hatásai meghaladják az előnyeit. A BMW vezérigazgatója pedig nemes egyszerűséggel zsákutcának nevezte az intézkedést.

– A felháborodás oka, hogy az európai autógyárak árbevételük jelentős részét már Ázsiából szerzik, ráadásul gyakran maguk is működtetnek üzemeket Keleten – ezek egy része állami támogatással valósult meg – így a válaszcsapásoknak súlyos következményi lehetnek – magyarázta a szakértő.

 

Az autógyártók nem örülnek Brüsszel lépésének

A fentieknek az az előzménye, hogy az Európai Bizottság 37,6 százalékig terjedő ideiglenes kiegyenlítő vámot vetett ki a Kínából származó, kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos  járművek behozatalára. Az uniós intézmény tavaly október elején szubvencióellenes vizsgálatot indított a szóban forgó járművek behozatalával kapcsolatban. Arra keresték a választ, hogy értékláncok részesülnek-e illegális támogatásban, és hogy ez a támogatás okozhat-e gazdasági kárt az uniós gyártóknak. 

A vizsgálat alapján a bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a kínai értéklánc tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az uniós vállalatokat. 

Brüsszel szerint a kivetett ideiglenes vámok célja, hogy megakadályozza az olcsó, kínai állami támogatással gyártott elektromos járművek unióba irányuló dömpingjét. A vizsgált három kínai gyártóra egyedi vámok vonatkoznak: a BYD esetében 17,4 százalékos, a Geely-re 19,9 százalékos, a SAIC-re 37,6 százalékos. Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 20,8 százalékos vám vonatkozik. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 37,6 százalék vámot kell alkalmazni – ismertette a távirati iroda.

Hortay Olivér emlékeztetett arra, hogy a járműgyártás Európa talán utolsó versenyképes húzóágazata. 

– Kína az unió legnagyobb importpartnere és harmadik legfontosabb exportpiaca, szóval Brüsszel ezúttal tényleg a tűzzel játszik. Márpedig az európai autógyártók világossá tették, hogy ezen a játékon semmit sem nyerhetünk. Itt lenne az ideje kiszállni – fogalmazott.

Hibás elképzelés

A fentiek mellett van más is, amellyel Brüsszel lényegében az uniós állampolgároknak okozna nagyobb gondot. Az ipar után az Európai Unió a lakosságot is karbonadóval sújtaná. A hatályos szabályok szerint ki kellene terjeszteni az uniós szén-dioxid-kvótarendszert a fűtésre és a közlekedésre is, ami mesterségesen megemelné a rezsiköltségeket. Azaz a háztartások szempontjából új adóként funkcionálna.

A polgárok így kénytelenek lennének csökkenteni az energiafelhasználásukat, és ez – a szabályozó szándéka alapján – mérsékelné a károsanyag-kibocsátásokat. – Az előzetes becslések szerint az új díjtétel mértéke az üzemanyagok esetében például rövid idő alatt elérhetné a kétszáz forintot literenként. Az elképzelés úgy, ahogy van, hibás – figyelmeztetett Hortay Olivér.

 

A lakosság már most többszörös díjat fizet

Szerinte az Európai Uniónak semmi szüksége további mesterséges áremelésre, hiszen a lakossága már most is többszörös díjat fizet más nagy régiókhoz képest. Részben ez az oka annak, hogy ma minden negyedik uniós polgár anyagi okokból nem tudja rendesen felfűteni az otthonát, illetve időben befizetni a számláit.  A tapasztalatok alapján ráadásul környezetvédelmi célból nem érdemes megadóztatni a háztartási energiafogyasztást, mert a termék keresleti árrugalmassága alacsony. Azaz az intézkedéssel óriási társadalmi terhek árán csak nagyon kicsi környezetvédelmi hasznot lehet elérni.

– Európának ma nem túlfogyasztási, hanem energiaszegénységi problémája van, ezért az árak emelése helyett azok leszorításán kellene dolgozni – tette hozzá az üzletágvezető.

Nem késlekedik a válasszal Kína

Kína vizsgálatot indít a Brüsszel által a külföldi támogatásokkal kapcsolatban életbe léptetett uniós gyakorlat ellen annak megállapítására, hogy az Európai Unió legújabb intézkedései akadályozzák-e a szabadkereskedelmet – jelentette be a pekingi kereskedelmi minisztérium. A vizsgálat a vasúti, a nap- és szélenergia, valamint a biztonsági berendezések ágazataira terjed ki. Az eljárást a távirati iroda ismertetése szerint 2025. január 10-ig kell befejezni. Az unió bizottsága korábban vizsgálatokat kezdeményezett ezeken a területeken kínai vállalatok ellen. Így ellenőrzik például a kínai szélturbinagyártókat, amelyek állítólag támogatások révén tettek szert tisztességtelen versenyelőnyre. Brüsszel versenyjogi aggályok miatt vizsgálta egy állami tulajdonban lévő kínai vonatgyártó cég ajánlatát is, amelyet a bolgár közlekedési minisztérium közbeszerzési pályázatán tett. A kínai minisztérium szerint az unió a külföldi támogatásokról szóló rendeletének értelmében „razziaszerű” vizsgálatokat hajtott végre kínai vállalatok ellen olyan ágazatokban, mint a mozdonyok, a fotovoltaikus energia, a szélenergia és a biztonsági ellenőrző berendezések gyártása. Kína az ilyen ellenőrzések során alkalmazott uniós gyakorlatot veszi vizsgálat alá. A másik vitás pontot Brüsszel és Peking között a Kínában gyártott elektromos autók jelentik, amelyekre átmeneti büntetővámokat vetett ki Brüsszel. Peking első ellenlépésként már korábban bejelentette, hogy vizsgálatot indít az unióból származó sertéshús és hústermékek ellen. A népköztársaság a konföderáció országaiból származó szeszes italokat is vizsgálja.


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.