Közel húsz év után kerül ismét a magyar állam tulajdonába a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér, amelynek átadásáról tartott sajtóeseményen Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter mellett a francia tulajdonos, Vinci Airports vezérigazgatója, Nicolas Notebaert is beszédet mondott.
– Nagyon örülök, hogy itt állhatok a magyar állam nevében, mert az azt jelenti, hogy a magyar állam ezt a repteret bizony megvette – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter. Szerinte a társbefektető kiváló partner, akinél tapasztaltabbat nem lehetett volna kiválasztani.
A vételár 3,1 milliárd euró volt, amiben 1,44 milliárd euró hitel szerepel. Ezért a magyar állam 80 százalékos részesedést szerzett. Az ár arányosan került meghatározásra. Hangsúlyozta, hogy a magyar állam piaci befektetőként vett részt a tranzakcióban, ezért számos jogi iroda segítségét vette igénybe, így egy teljes egészében piaci alapokon nyugszik ez a befektetés.
A szakértői becslések is 3,1 milliárd eurós vételárat kalkuláltak, ez megfelel a piaci sztenderdeknek a miniszter szerint. A Vincivel közös üzleti tervet készítettek.
– A magyar állam nem üzemelteti a repteret, hanem azt hozzáértő piaci befektetőkre bízza, így az állam pénzügyi és stratégiai befektetőként van jelen. A magyar állam ehhez nem ért, ők viszont értenek – mondta Nagy Márton, aki szerint Vinci egy hatalmas cég, hatalmas tudással rendelkezik.
Nagy Márton elmondta, a jelenlegi 15 millió utasról 2030-ra közel húszmillióra szeretnék növelni az utasszámot, majd megcélozzák a 25 milliót. Szerinte az ország kapuja a reptér, és a legnagyobb mértékben járul hozzá az ország turizmusához.
A társbefektetővel nagyon fontosnak tartják a reptér fejlesztését, így egy új terminál megépítését és a kiszolgáló létesítményeket. Elismerte, méltatlan a reptér megközelítése, ezért az állam feladata, hogy megoldja, az infrastruktúrát fejlessze, amibe beletartozik a gyorsforgalmi út, a vasút és a reptéren kívül hotel, parkolók fejlesztése. – Azt kell látni, hogy nagyon szép elmondani, hogy az utasforgalom emelkedik, de ehhez nagyobb terminál kell, és meg kell oldani az emberek eljuttatását – mondta.
A Vinci vezérigazgatója nagyon fontosnak nevezte a turizmus fejlesztését az infrastruktúra szempontjából. Megköszönte egyúttal a bizalmat, hogy csatlakozhattak partnerként, úgy látja, nagyon gyorsan és hatékonyan sikerült ezt a tranzakciót megvalósítani.
Németországban, Csehországban, Görögországban és Egyesült Királyságban is jelen vannak, összesen ötmilliárd eurós forgalommal rendelkeznek, és egymilliárd eurós beruházási szinttel. Idén ünnepelték húszéves fennállásukat, ez alatt az idő alatt 75 repülőtér került az üzemeltetésükbe.
Elmondta, hogy közös vízió alapján fogják a repteret fejleszteni, nagyon bíznak a magyar csapatban, nem szeretnének külföldi emberekkel idejönni
A vonat kérdésköre nehezebb, mint a közút fejlesztése, válaszolta újságírói kérdésre Nagy Márton, aki szerint komplexebb a mérnöki munka, mert egy alagútra lesz szükség. Lázár miniszterre van bízva, hogy a terveket elkészítse, nagy kérdés a finanszírozás megoldása. A kormány kivezeti a légitársaságokat sújtó különadókat 2025. január elsejétől – jelentette be a Világgazdaság kérdésére, hogy mi lesz a sorsa a légitársaságokat sújtó extraprofitadónak. Mint ismert, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter előző nap közölte, hogy a kormány meghosszabbítja az extraprofitadókat, illetve védelmi hozzájárulást vet ki a bankokra és a multikra.
Egy másik kérdésre, hogy ki a felelős a reptéri késésekért, azt mondta, hogy a gond a magas légtérben van, nem a fel- és leszállás miatt. Ráadásul beszűkült a térség, ahol át lehet repülni, ezt pedig tetézi az, hogy a légtérhasználtsági díj Magyarországon olcsó, ezért sokan felettünk repülnek át.
– Milyen haszna van Magyarországnak abból, hogy felettünk átrepülnek? Semmi – fogalmazott, hozzátéve, szerinte nem kéne ilyen olcsón adni a légtérhasználatot. Nem a légiforgalom-irányítás kizárólagos felelőssége a kialakult helyzet. Mindenesetre jelentős lépések lesznek, a HungaroControlt augusztus elsejével veszik át, de személyi kérdésekről nem szeretne beszélni.
Nagy Márton elmondta, hogy a Vincivel közösen döntik el, hogy lesz-e új befektető, nem titkolta, hogy tárgyalnak katariakkal, de a részesedése csak tíz százalék lehet a Budapest Aiportban. A Vinci vezérigazgatója ehhez annyit tett hozzá, hogy ez egy lehetőség, nem kötelezettség.
Borítókép: Illusztráció, a reptéri sajtótájékoztató Nagy Mártonnal (Fotó: Csudai Sándor)