– Az elektromos autók értékesítése kizárólag Európában gyengélkedik, ami súlyos jelzés – hívta fel a figyelmet a kedvezőtlen fejleményre Hortay Olivér. A Századvég klíma- és energiapolitikai üzletágának vezetője jelezte: a legfrissebb statisztikák szerint júniusban az eladások világszinten tizenhárom százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest. A bővülés Kínában huszonöt százalékos, Amerikában és Kanadában pedig hatszázalékos volt. Európában viszont hétszázalékos visszaesés mutatkozik.
– A különbség oka, hogy míg mások nagyszabású infrastruktúra-fejlesztésekkel és támogatásokkal segítik a technológia terjedését, az uniós országok, köztük Németország, sorra vezetik ki az ösztönzőket – ismertette Hortay Olivér. A szakértő úgy fogalmazott, hogy ez „újabb szög az európai autóipar koporsójában”.
A szakértő hangsúlyozta: ahhoz, hogy egy régióban megérje beruházni, alacsony termelési költségekre van szükség és olyan piacra, ahol a termékek eladhatók. – Ma az európai vállalatoknak többszörös energia és szén-dioxid-kvótaárakat kell fizetniük az amerikai és a kínai versenytársaikhoz képest, tehát az első feltétel aligha teljesül – magyarázta. A hatályos szabályok alapján az Európai Unió 2035-től betiltja a hagyományos hajtású autók értékesítését, így erre a piacra jelenleg nem érdemes új kapacitásokat létesíteni. Az alternatív hajtású járművek pedig még korlátozottan állnak meg a saját lábukon, ezért a terjedésükhöz ösztönzőkre van szükség. Ha ezek megszűnnek, akkor tényleg nem marad semmi, amiért megéri Európában tartani a termelést.
– Ma a járműgyártás az Európai Unió húzóágazata, ami rengeteg embernek ad munkát. Jobban kellene vigyáznunk rá – tette hozzá a Századvég üzletágvezetője.