Míg Donald Trump első győzelme meglepetésként érte az amerikai üzleti elitet, most az amerikai elnök történelmi visszatérése miatt a vállalatvezetők haptákba vágták magukat, és rekordokat döntögető adományokkal próbálnak visszajutni a politikus – és bosszúszomjas támogatói – kegyeibe – írja a Világgazdaság.
A vállalatok nem csupán jóval nagyobb összegeket adnak, mint Trump első beiktatásakor – amikor még nem tudták, hogyan kezeljék a szeszélyes politikussal kapcsolatos aggályaikat –,
hanem ezt sokkal nyilvánosabb módon is teszik, hónapokkal azelőtt világgá kürtölve az adományokat, hogy azokat be kellene jelenteni a szövetségi szabályozó hatóságoknak.
Az adományozás stigmája, amely nyolc évvel ezelőtt még megkerülhetetlen volt, mára teljesen eltűnt, és az ellenkezője lett a divat. Aki nem ad Trumpnak, az le van maradva, nem akar nyerni, és feleslegesen politizál a siker helyett – magyarázta az elnök körüli üzleti hangulatot Brian Ballard, Trump egyik volt kampányfőnöke a Politicónak. Szerinte ez a pénzeső a következő amerikai kormány szeszélyes politikáját tükrözi, mivel a vállalati vezetők semmiképp sem akarnak a republikánusok ellenségévé válni, amikor nem tudják, mire kell számítani.
Ez az üzleti pálfordulás a közvéleményt követi, amely – a média kivételével – egyre hangosabban Trumpot támogatja. Míg egy évvel ezelőtt a politikusra szavazni páriává tett volna rengeteg embert, mára a támogatói büszkén állnak ki az elnök mellett, aki minden előrejelzést meghazudtolva rúgta be a Fehér Ház ajtaját.
Most, Trump beiktatási bizottsága, egy szövetséges szuper PAC és egy úgynevezett „501(c)4-es adócsoport” között, amelyet azért hoztak létre, hogy politikailag támogassa a hivatalba lépő kormányt, a politikus szövetségesei több mint 250 millió dollárt kalapoztak össze Ballard szerint a választási győzelem óta.
A pénz jelentős része
- a csúcstechnológiai, az autó- és az egészségügyi ipartól,
- valamint a bankszektortól
- és a fosszilistüzelőanyag-termelőktől érkezik.
A világ öt legnagyobb technológiai cégének mindegyike legalább 1 millió dollárt adott közvetlenül vagy a vezérigazgatóikon keresztül. Így tettek a Uber és az OpenAI vezérigazgatói is. Az autóipari óriások, a Toyota, a Ford és a General Motors egyenként 1 millió dollárt adtak, csakúgy, mint a hatalmas gyógyszergyártó Pfizer, a Hims & Hers távegészségügyi vállalat és az Intuit adószolgáltató. A Robinhood, a tőzsdei kereskedési alkalmazás 2 millió dollárral járult hozzá a politikus pénzhegyéhez.
Annak jeleként, hogy ezek a vállalatok mennyire szeretnék, ha adományaikról tudnának, szóvivőik gyorsan közzé is teszik ezeket a híreket, és még azok is, akik az összegekről nem szeretnének beszélni – mint a Chevron vagy a Bank of America –, bejelentették, hogy ők is Trumpot támogatják.
E cégek közül sokan hozzájárultak már korábbi beiktatási bizottságokhoz is, de általános tendenciaként elmondható, hogy az idei csekkek nagyobb összegről szólnak. A Microsoft például 1 millió dollárt osztott szét, ami a 2017-es és a 2021-es hozzájárulás kétszerese.
A Google egyenként 285 ezer dollárt adott Trump első beiktatásához és Joe Biden elnök beiktatásához. Ezúttal több mint háromszorosára, 1 millió dollárra emelte felajánlását.
– Mindenki a gyűrűt csókolja, mindenki jóban akar lenni az új kormányzattal, és mindenki abban bízik, hogy nyilvános és látványos támogatásukért cserébe a Fehér Ház kesztyűs kézzel fog velük bánni – fogalmaz Ballard. A Trump beiktatásának támogatására beáramló vállalati pénzek annál is inkább figyelemre méltók, mivel ugyanezek közül sok kék cédulás vállalat vagy szüneteltette, vagy jelezte, hogy felülvizsgálja a jövőbeni kampánytámogatásokat azoknak a kongresszusi tagoknak, akik Trump biztatására a 2020-as választási eredmények hitelesítése ellen szavaztak.