Az idei év is a földgáz utáni versenyfutásról szólhat az Ukrajnán keresztüli vezetékes orosz szállítások és az európai készletek vártnál gyorsabb apadása miatt. Az árak emelkedése nemcsak Európa versenyképességét foghatja vissza, de a szegényebb fejlődő országokat Ázsiától Dél-Amerikáig ki is árazhatja a piacokról.
Noha Európa elegendő készlettel rendelkezik a mostani tél átvészeléséhez, a következő tél előtt veszélybe kerülhet az Európai Unió célja, hogy a gáztárolók november 1-jére elérjék a kilencvenszázalékos töltöttségi szintet, így még egy utolsó nagy versenyfutás jöhet idén a készletekért. Elemzők szerint az Ukrajnán keresztüli gáztranzit kiesése legalább tízmillió tonna (13,6 milliárd köbméter, az éves magyar fogyasztás másfélszerese) pótlólagos LNG-felvásárlást tesz szükségessé − derül ki a Világgazdaság szerdai cikkéből.
Bár az Észak-Amerikában induló exportterminálok segíthetnek a hiány mérséklésében, kérdéses, hogy az új létesítmények milyen gyorsan tudják felpörgetni a működésüket. A limitált kínálat miatt a következő tél előtt Európa Ázsia felől téríthet el szállítmányokat, de ennek meg is lesz az ára. Az LNG-szállítmányok drágasága azokat megfizethetetlenné teheti olyan országok számára, mint India, Banglades vagy Egyiptom – adta hírül a Bloomberg.
Az európai határidős gázárak továbbra is 45 százalékkal magasabbak, mint tavaly ilyenkor, az energiaválság előtti időszakhoz képest pedig triplázódtak az árak. A helyzetet tovább ronthatja, ha az ázsiai készletek is apadásnak indulnak, hiszen az még inkább kiélezheti a szállítmányokért folytatott versenyt.
Nehéz alternatívát találni a gáznak
A közműszolgáltatók és ipari felhasználók pedig nem tudják könnyedén lecserélni a földgázt. Ez különösen égető probléma Németország számára, amely az Ukrajna elleni orosz invázió előtt gázfogyasztása több mint felét Oroszországból szerezte be. A magas energiaáraktól szenvedő német feldolgozóipar árnyékában az energiabiztonság a február 23-i német választás egyik fontos témájává is vált. A közvélemény-kutatásokban második helyen szereplő AfD sikerének egyik titka az is, hogy a párt helyreállítaná az olcsó vezetékes szállításokat Oroszországból, hogy visszanyerje a német ipar versenyképességét.
Az Európánál szegényebb országok pedig képtelenek a csillagászati árakat megfizetni, így földgáz nélkül maradhatnak.
Brazília például nehezen talál megfizethető LNG-szállítmányokat, amelyekkel pótolhatná az aszály miatt kieső vízenergiát. A déli félteke fűtési szezonjában pedig Argentína is megjelenhet a keresleti oldalon.
Az amerikai LNG-termelés növekedése nagy kérdés
A kínálat szűkössége az LNG-exportőrök számára jelenthet lehetőséget, de kérdés, hogy mennyire lesznek képesek a termelést felpörgetni. Ez főként a hamarosan tőzsdére készülő Venture Global Plaquemines terminálját, és a Cheniere Corpus Chrisiben megvalósuló kapacitásbővítését jelenti. Utóbbi már jelezte, hogy a folyamat viszonylag lassú lesz majd. Ugyanakkor a két projekt együttesen évi mintegy harmincmillió tonnával növelheti az amerikai exportkapacitást.
A tavalyi évben a globális LNG-export nem tudott jelentősen nőni miután Egyiptom kivitel helyett maga is behozatalra szorult és az orosz Arctic LNG 2 létesítményt az amerikai szankciók hátráltatták. Miután a múlt héten az Egyesül Államok további szankciókat vezetett be az orosz LNG-szektorral szemben, az orosz szállítmányokból sem juthat jelentősen több a világpiacra, pedig
Moszkva továbbra is Európa második legnagyobb LNG-szállítója.
Donald Trump megválasztott elnök ugyanakkor alapvetően változtathatja meg a piac dinamikáját, hiszen az ukrajnai háború leállítása, és az orosz vezetékes szállítások újraindítása megnövelné a kínálatot. A folyamatban lévő projektek pedig 2026-tól már a piac enyhülését vetítik előre, amennyiben azok határidőre elkészülnek.