Az európai kibocsátási korlátozások ellenére a német autóipar mára maga mögött hagyta a válságot. Az autógyártók erős növekedésről számoltak be, és sorra növelik az egész évre vonatkozó előrejelzéseiket. Az iparágban a hangulat aligha lehet jobb.
A müncheni Ifo Intézet szerint a német ipar termelési elvárásai 1991 óta a legmagasabb szintre emelkedtek. A mutató áprilisban 33,1 pontra ugrott, a márciusi 30,2 pont után – közölte a Die Welt.
– A megrendelők teljesen lefedik a kapacitásokat, és a válságos év után pótolhatják kiesett bevételeiket a cégek – mondta az Ifo szakértője, Klaus Wohlrabe. Szinte az összes telephelyen a termelés növekedéséről adtak hírt. Az elektronikai ipar, és különösen az autóipar nagyban szeretné bővíteni termelését – mondta Wohlrabe.
Elképesztő a kínai piac növekedése
A termékek nagy részét a cégek külföldön értékesítik. Mert a valódi növekedés – amint azt a negyedéves adatok mutatják – nem Németországban, hanem Észak-Amerikában és Ázsiában zajlik. Különösen a növekvő kínai értékesítések alakították kedvezően az első negyedév eredményeit. Az elmúlt évek tendenciája tehát változatlanul folytatódik: már a pandémia kitörése előtt is folyamatosan nőtt a német ipari vállalatok függősége Kínától. Az Európa gazdaságait sújtó világjárvány következtében ez a függőség most növekedni látszik.

Fotó: MTI/Ujvári Sándor
Ezt példázzák a például a BMW-csoport eredményei. A társaság januártól márciusig minden eddiginél több járművet adott el. A 636 606 autóból – ami harmadával több, mint az előző év azonos időszakában – 230 193-at adtak el Kínában. Az ottani értékesítési adatok megduplázódtak az előző évi pandémiás negyedévhez képest. Németországban eközben öt százalékkal kevesebb bajor jármű talált gazdára. A BMW-csoport egésze szempontjából így már 36 százalékos részesedést jelentenek a kínai eladások. Oliver Zipse vezérigazgató azonban nem aggódik a kínai értékesítés növekvő súlya miatt. – Az európai és az Egyesült Államok piacától is függünk, mert nagyon nagyok – mondta a szakember. Európán belül is eltérők a növekedési adatok. – Elégedettek vagyunk a növekedés globális eloszlásával – mondta Zipse –, mert az nem szorítkozik Kínára.
A három nagy
A BMW-vezető szavaival ellentétben a számok azt mutatják, hogy a függőség a kínai piactól erős, különösen, ha a BMW versenytársait nézzük. Az Audi járműveinek 45 százalékát Kínában értékesítette az első negyedévben.
A Volkswagen ingolstadti leányvállalata 207 386 egység kiszállításról számolt be. Az előző év azonos időszakához képest ez 83 százalékos növekedést jelent.