Csökkent a zaj, kevesebb a panasz Ferihegyen

Jogszabályváltozás eredményeként a Ferihegyi repülőtéren a korábbinál sokkal kevesebb repülő érkezett vagy szállt fel Budapest irányából a hajnali órákban. Az éjszakai landolásokért tavaly ősz óta 33 ezer eurót fizettek a légitársaságok. Hamarosan megkezdődik a zajmonitorrendszer telepítése is a repülőtér környékén.

2020. 01. 20. 5:45
Szigorúan ellenőrzött leszállások. A reptér forgalma egy évtized alatt megkétszereződött Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ferihegyi repülőtér környezetében lévő lakóövezetek zajterhelése miatt ismét megszólalt a Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület, amely állásfoglalását a Népszavában tette közzé. Mivel az egyesület véleménye szerint a tavalyi jogszabályváltozások nem hozták meg a várt eredményüket, a Magyar Nemzet az ügyben kérdéssel fordult a témában illetékes Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM).

Válaszában a tárca leszögezte, célja a kezdetektől a légi forgalomból származó fővárosi zajterhelés érdemi visszaszorítása volt a legérzékenyebb, úgynevezett mélyalvási időszakban, vagyis éjfél és hajnali öt óra között. A szakmai szereplők és az érintett önkormányzatok bevonásával megalakult Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanácsban két fő intézkedésről, egy jogszabály módosításáról és új díjtétel bevezetéséről született döntés.

A minisztérium szerint az érintett családok nyugalma érdekében az elmúlt bő két évtized legjelentősebb szabályozási beavatkozása történt meg tavaly, hiszen a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmára 1997-ben megalkotott rendelkezéseket a zajterhelést érintően a múlt évben módosították először. A változtatás eredményeként a korábbinál több légi jármű szállhat fel vagy le a gyérebben vagy egyáltalán nem lakott délkelet felé az éjfél és hajnali öt óra közötti időszakban.

Szigorúan ellenőrzött leszállások. A reptér forgalma egy évtized alatt megkétszereződött
Fotó: Teknős Miklós

A tapasztalatok szerint az előírás üzemeltetési és repülésbiztonsági szempontból is bevált. A szabályváltozás hatálybalépése után szeptemberben és októberben egyetlen gép sem szállt le Budapest felől a mélyalvási időszakban. Az intézkedésnek köszönhetően a repülőtértől északnyugatra fekvő, sűrűn lakott területek 2019 utolsó hónapjaiban csaknem száz légi jármű éjszakai zajterhelése alól mentesültek. Ezenkívül az októberben bevezetett, zajszinten alapuló új díjszabás alapján összesen 33 ezer euró úgynevezett mélyalvási díjat szabtak ki a légitársaságokra az éjfél és öt óra között a főváros felett közlekedő járatok után. A tárca jelezte, a befolyó többletbevételből a légikikötő üzemeltetője a tavaly újraindított ablakcsereprogramját kibővített formában folytatja.

A Budapest Airport teljes egészében megújítja már meglévő zajmonitorrendszerét, a telepítés januárban megkezdődik. A korszerű eszközök alkalmazásával a légiközlekedési zajterhelés alakulását legkorábban idén tavasztól bárki nyomon követheti online felületen és mobilapplikációban is. Az érdeklődők szakmailag megalapozott és hiteles tájékoztatása, a független kontrollmérések folyamatos elvégzése érdekében a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. saját, hordozható egységekből álló mérőrendszert szerez be és működtet majd.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma a múlt évtized elejéhez képest megkétszereződött, tavaly meghaladta a 16 millió főt. Ennek ellenére a repülőtér üzemeltetőjéhez 2019-ben kevesebb panasz érkezett, mint 2010-ben.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.