Lassan fel kell készülniük a magyar piacon üzemanyagokat forgalmazó társaságoknak arra, hogy január 1-jétől a motorbenzinbe és a dízelbe keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező mértéke megemelkedik. Egy közelmúltbeli, lapunk által is ismertetett kormányrendelet-módosítás előírja: a két üzemanyagtípusba keverendő biokomponensek legkisebb összevont mértéke 6,4-ről 8,2 energiaszázalékra emelkedik. Ezen belül a hagyományos 95-ös benzinhez kevert bioetanolnak (kukoricából előállított alkoholnak) legalább 6,1 százaléknak kell lennie. Az E10-es üzemanyagot (az elnevezés alapja az, hogy nagyjából tíz térfogatszázalék jelent hét energiaszázalékot) már alkalmazza számos nyugati ország az autók motorjának károsodása nélkül, a többi visegrádi ország pedig szintén tervezi a bevezetését. A forgalmazóknál a jövőben is elérhető lesz a biokomponensektől mentes, magasabb oktánszámú prémium üzemanyag. Felmerülhet azonban, hogy – mivel a benzinnél csak a 95-ös oktánszámúra vonatkozik az előírás – visszatér a kutakra a 98-as, tekintettel arra, hogy esetleg egyszerűbb lehet az előállítása a finomítókban, mint a bekeverés.
A rendeletmódosítás a hazai kukoricatermesztők üzleti érdekeit is szolgálná, hiszen Magyarország már ma is meghatározó kukoricatermesztő a régióban és a harmadik legjelentősebb bioetanol-előállító a világon. Az üzemek évente 2,4 millió tonna kukoricát vásárolnak fel, ebből más termékek mellett üzemanyag minőségű bioetanolt is előállítanak.
Ideális esetben tehát az intézkedés segít a magyar agráriumnak és a bioüzemanyag-iparágnak, valamint valamelyest javít az energiafüggőségen a kőolajimport csökkentésével. Ez viszont csak akkor igaz, ha az E10-be kevert bioüzemanyagok belföldi forrásból származnak, de a magyar etanolkapacitások ehhez nem biztos, hogy elegendők lesznek.

Fotó: Mirkó István
A legnagyobb szereplő Magyarországon a Mol, amelynek a saját hálózata közel ötszáz kútból áll itthon, emellett a nagykereskedelmi üzletága további több száz értékesítési pontot lát el üzemanyaggal. Az E10-et már forgalmazza a romániai piacon, és jó iránynak tartja a társaság az üzemanyag hazai bevezetését – jelezték a Magyar Nemzet megkeresésére. A január 1-jén hatályba lépő változást a Mol a százhalombattai finomítójával teljes egészében képes lesz kezelni. Igaz, némi beruházást szükséges lesz elvégeznie, tartályokat kell létesítenie és azok üzemen belüli kapcsolódási pontjait is ki kell építenie.