– A kormány részéről ezt a munkát természetesen elkezdtük már, hiszen korábban az sem volt világos, hogy a január 31-i kilépés rendezett lesz. A felkészülés részeként tájékoztattuk például a közúti árufuvarozásban érintett szereplőket, hiszen vannak olyan nagy magyar fuvarozócégek, amelyek teljes forgalmának a húsz százaléka a brit piacra irányul. A felkészülés részeként kapcsolatban vagyunk azokkal az uniós tagállamokkal – elsősorban Hollandiával, Franciaországgal, Belgiummal –, amelyeknek a kikötőiből indul a vízi szállítási forgalom az Egyesült Királyságba. Mi úgy látjuk, hogy az európai oldalon felkészültek erre, bevezettek olyan regisztrációs rendszereket, amelyek mind az árut, mind a gépjárművet ellenőrizni tudják, hogy minél kisebb legyen a lassulás a forgalomban. Azt nem tudjuk, hogy a brit oldalon mennyire készültek fel, ezért a magyar gazdasági szereplőknek azt is elmondjuk: mivel lesz vámhatár az európai belső piac és az Egyesült Királyság között, a forgalom lelassul, ezért fel kell készülni az árukészletek esetleges raktározására. Úgy látom, hogy a vámok nem nagyon fogják sújtani a magyar gazdaságot, akkor sem, ha nem lesz vámmentes a kereskedelem. Ebben az esetben – az előző évek magyar–brit áruskálája alapján – a termékek körülbelül hat százalékára fognak kivetni vámot. Mindenképpen lesz valamiféle negatív hatás, de úgy gondolom, a magyar gazdaságot az EU-s átlagnál kisebb mértékben fogja sújtani a brexit. Nagyjából a GDP 0,2-0,8 százaléka közötti csökkenésre számítunk az első időszakban.