Románia az Európai Unió Bíróságához fordul a mobilitási csomag miatt
(2020. augusztus 21.)
Románia megtámadja az Európai Unió Bíróságán a nemzetközi szállítást végző járművezetők munkakörülményeit is meghatározó európai mobilitási csomagot. Lucian Bode román közlekedési miniszter a bukaresti közszolgálati rádiónak elmondta, a nyolc uniós tagállam fellebbezése ellenére elfogadott mobilitási csomag diszkriminatív, és elbátortalanítja a kelet-európai közúti szállítókat.
A tárcavezető szerint az új rendelkezések több milliárd eurós veszteséget okoznak majd Románia gazdaságának.
– Közel hatmilliárd euró a nemzetközi áruszállítás éves bevétele. Húszezer cég, hatvanezer kamion, 165 ezer kisebb teherautó, 310 ezer sofőr – sorolta Bode az ágazat sarokszámait.
A román miniszter szerint megtörténhet, hogy a cégek autóstól, a sofőrökkel és azok családjával együtt nyugat-európai országokba telepednek át, így az adók is oda kerülnek.
Az új szabályok értelmében a sofőrök három- vagy négyhetente haza kell hogy menjenek, nem tölthetik a vezetőfülkében a kötelezően előírt heti rendes pihenőidőt, a munkáltató pedig köteles megfelelő szállást intézni a pihenéshez. A határátlépést rögzítik a járművek tachográfjai, így ellenőrizhető lesz, hogy egy ország területén belül ugyanazon járművel végzett két kabotázsművelet között betartották-e a kötelező négynapos várakozási időt. Ez azt biztosítja, hogy ne legyen mód a kabotázs szabályait alkalmazva rendszerszerűen fuvarozni egy adott országban. A gépjárműveknek legalább nyolchetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. Megszűnnek a járművezetők díjazásában tapasztalt jelentős eltérések.
A csomag ellenzői – így Magyarország is – úgy látják, az új szabályok egyebek mellett bürokratikus többletterhet rónak a közép- és kelet-európai fuvarozási vállalatokra, és veszélyeztetik az uniós versenyképességét.