Románia megtámadta az uniós mobilitási csomag előírásait

Három keresetet is benyújtottak azon előírások ellen, amelyek hátrányosan érintik a román áruszállítókat.

Forrás: MTI2020. 10. 23. 20:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Románia pénteken megtámadta az Európai Unió Bíróságán az uniós mobilitási csomag azon előírásait, amelyek hátrányosak a román fuvarozók számára – közölte pénteken a román külügyminisztérium.

Románia a kormány révén három keresetet is benyújtott a csomag azon előírásai ellen, amelyek hátrányosan érintik a román áruszállítókat, és az előírások megsemmisítését kérte.

A mobilitási csomag egyes rendelkezései augusztusban léptek hatályba. A fuvarozó cégeknek úgy kell megszervezniük a nemzetközi áruszállításban a járművezetők munkáját, hogy a sofőrök három- vagy négyhetente haza tudjanak menni. Emellett a gépjárműveknek legalább nyolchetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. Lucian Bode román közlekedési miniszter korábban elmondta, hogy a román gazdaság veszteségei több milliárd euróra rúgnak majd ezen előírások bevezetése miatt.

A román külügy jelezte, hogy kész csatlakozni a többi uniós tagállam hasonló jogi eljárásához, amennyiben ők is úgy döntenek, hogy megtámadják az Európai Unió Bíróságon a csomag előírásait.

Az Európai Parlament augusztusban szavazta meg a mobilitási csomagot, amelynek célja, hogy felszámolja a versenytorzító jelenségeket a közúti szállítási ágazatban, javítsa a gépjárművezetők szociális és munkakörülményeit.

Románia más nyolc európai uniós tagállammal együtt (Bulgária, Ciprus, Észtország, Magyarország, Lettország, Litvánia, Málta, Portugália) ellenezte a csomag elfogadását.

Románia az Európai Unió Bíróságához fordul a mobilitási csomag miatt

(2020. augusztus 21.)

Románia megtámadja az Európai Unió Bíróságán a nemzetközi szállítást végző járművezetők munkakörülményeit is meghatározó európai mobilitási csomagot. Lucian Bode román közlekedési miniszter a bukaresti közszolgálati rádiónak elmondta, a nyolc uniós tagállam fellebbezése ellenére elfogadott mobilitási csomag diszkriminatív, és elbátortalanítja a kelet-európai közúti szállítókat.

A tárcavezető szerint az új rendelkezések több milliárd eurós veszteséget okoznak majd Románia gazdaságának.

– Közel hatmilliárd euró a nemzetközi áruszállítás éves bevétele. Húszezer cég, hatvanezer kamion, 165 ezer kisebb teherautó, 310 ezer sofőr – sorolta Bode az ágazat sarokszámait.

A román miniszter szerint megtörténhet, hogy a cégek autóstól, a sofőrökkel és azok családjával együtt nyugat-európai országokba telepednek át, így az adók is oda kerülnek.

Az új szabályok értelmében a sofőrök három- vagy négyhetente haza kell hogy menjenek, nem tölthetik a vezetőfülkében a kötelezően előírt heti rendes pihenőidőt, a munkáltató pedig köteles megfelelő szállást intézni a pihenéshez. A határátlépést rögzítik a járművek tachográfjai, így ellenőrizhető lesz, hogy egy ország területén belül ugyanazon járművel végzett két kabotázsművelet között betartották-e a kötelező négynapos várakozási időt. Ez azt biztosítja, hogy ne legyen mód a kabotázs szabályait alkalmazva rendszerszerűen fuvarozni egy adott országban. A gépjárműveknek legalább nyolchetente vissza kell térniük a cég központi telephelyére. Megszűnnek a járművezetők díjazásában tapasztalt jelentős eltérések.

A csomag ellenzői – így Magyarország is – úgy látják, az új szabályok egyebek mellett bürokratikus többletterhet rónak a közép- és kelet-európai fuvarozási vállalatokra, és veszélyeztetik az uniós versenyképességét.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.