Hamarosan véget ér az Egyesült Királyság uniós kilépését követő 11 hónapos átmeneti időszak, amely arra szolgál, hogy létrejöhessen egy szabadkereskedelmi megállapodás a felek között. Boris Johnson brit miniszterelnök csütörtök este azonban kijelentette:
komoly esély van arra, hogy megállapodás nélkül zárulnak majd az Egyesült Királyság és az Európai Unió jövőbeli kereskedelmi kapcsolatrendszerének feltételeiről folyó tárgyalások.
A kormányfő szerint az asztalon lévő megállapodási lehetőségek nem felelnek meg az Egyesült Királyságnak, hiszen azok megkövetelnék Londontól, hogy az EU szabályrendszeréhez alkalmazkodjon. Boris Johnson úgy véli, ez a törekvés nem hasonlít egyetlen más szabadkereskedelmi megállapodáshoz sem.
Mint lapunk is beszámolt róla korábban, a vállalatoknak nyújtott állami támogatások és a halászat terén vannak a legnagyobb nézeteltérések. A brit kormány nem akar alkalmazkodni az uniós versenyjogi szabályokhoz, s állami támogatásokat nyújtana a brit vállalatoknak. Másrészt a szigetország az európai hajókat nem akarja beengedni a vizeire, az Európai Unió ebben az esetben pedig nem engedi be a brit termékeket az európai piacra.
– Ha nem sikerül megállapodni most, akkor január elsejétől megszűnik az Egyesült Királyság hozzáférése az európai unió egységes piacához, illetve az Európai Uniónak is megszűnik a lehetősége, hogy a brit piacot elérje
– nyilatkozta lapunknak Gálik Zoltán, a Budapesti Corvinus Egyetem docense. A megállapodás nélküli kilépés esetén a két oldal közötti árucserére a Kereskedelmi Világszervezet általános szabályai vonatkoznának, vagyis számos import- és exporttermékre vámot vetnének ki, ami az árak emelkedéséhez vezetne. Az EU az Egyesült Királyságból érkező nem mezőgazdasági termékeket körülbelül 2,8 százalékos, a személygépjárműveket tízszázalékos, míg a tejtermékeket több mint 35 százalékos vámmal sújtaná. Az Egyesült Királyság által kiszabott vámok pedig az uniós termékek jelentős árnövekedéséhez vezetnének. Az áruk szabad mozgásának megszűnése azt is jelentené, hogy a határellenőrzéskor az áruszállító teherautóknak hosszú ideig kellene várakozniuk.

Fotó: Reuters
Gálik Zoltán arról is beszélt, hogy bár az Egyesült Királyság eddig sem volt a schengeni övezet tagja, az európai unió állampolgárainak beutazásakor látványos változás lehet, hogy az árukra kivetetett vámok miatt meg kell majd mutatni a csomagokat a határellenőrzéskor. Az Egyesült Királyság azonban igyekszik elhalasztani az EU-ból érkező árucikkek teljes ellenőrzését 2021. július 1-jéig.
– A megállapodás nélküli brexit hatása hazánkban csak akkor lenne érezhető, ha a mi legnagyobb kereskedelmi partnerünknél, Németországnál lennének fennakadások, hiszen nekik meghatározó partnerük az Egyesült Királyság