Hamarosan szabadulhat a Szuezi-csatornát eltorlaszoló teherszállító?

Tizennégy vontató próbálja a dagály előnyeit kihasználva elmozdítani a csatornába ragadt hajót.

Magyar Nemzet
2021. 03. 27. 20:41
Szuezi-csatorna, 2021. március 26. Vontatóhajókkal próbálják kiszabadítani a keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevû konténerszállítót a Szuezi-csatornában 2021. március 26-án. A világ egyik legnagyobb teherhajója három napja blokkolja a forgalmat, a baleset miatt felfüggesztették a hajóforgalmat a Szuezi-csatornában. MTI/EPA Fotó: Háled el-Fiki
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra sem sikerült szombaton elmozdítani a helyéről a Szuezi-csatornát blokkoló óriáshajót, de késő délután a helyi hatóságok azt közölték: 14 vontatóhajó próbálja kihasználni a dagály előnyeit, és kimozdítani pozíciójából az Ever Given nevű teherszállító hajót. Hozzáfűzték, amennyiben a szombati kísérlet sem lesz sikeres, vasárnap újabb eszközök érkeznek, hogy megpróbálják elmozdítani a konténerszállítót. Mint arról korábban a Magyar Nemzet is beszámolt: a tajvani tulajdonú Ever Given tisztázatlan okokból – szemtanúk szerint erős széllökésekkel kísért homokvihar miatt – keresztbe fordult, és első része a csatorna szélének homokjába fúródott. A gigantikus hajó megmozdítására tett kísérletek eddig kudarcot vallottak: hiába próbálták az erre a célra készített vontatóhajók megmozdítani, illetve eddig elég homokot sem sikerült kiásni a hajó alól. Egy vízi jármű néhány napos vagy akár hetes veszteglése önmagában nem lenne olyan nagy gond, de

a Szuezi-csatorna forgalmának hosszabb ideig tartó megbénulása már világgazdasági szinten is éreztetheti a hatását.

A konténerszállító kedd óta zárja el a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát. A Deutsche Welle című német közszolgálati csatorna portálja közben azt írta, a teherszállító nem sérült meg, tehát amennyiben sikerül kiszabadítani, nyugodtan folytathatja útját.

A 193 kilométer hosszú Szuezi-csatorna kritikus fontosságú az Európa és Kína közötti tengeri fuvarozásban. Itt halad át a világkereskedelemben forgó áruk 10-12 százaléka, ami naponta körülbelül ötven hajót jelent.

A jármű kiszabadítására elvileg két módszer van: a rakomány lepakolása, illetve a megszorult résznél lévő óriási mennyiségű homok eltávolítása, lényegében kibányászása. Az első módszerhez óriási mobil daruk kellenek, melyek odaszállítása időigényes, ráadásul meglehetősen körülményes az adott helyszínen működtetni azokat. Reálisabb a második módszer, ami nem tudni, mennyi időt vesz igénybe, ráadásul olyan kockázat is felmerült, hogy ha közben nem a megfelelő részen támaszkodik a hajótest, egyszerűen kettétörik, ezért különös óvatosságra van szükség.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.