Újfent heves politikai vita kerekedett Németországban arról, hogy a szeptemberi szövetségi parlamenti választások után bevezessék-e általános érvénnyel a 130 kilométer/órás sebességkorlátozást az autópályákon. Az intézkedés támogatói úgy vélik, ezzel csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás, valamint biztonságosabbá válik a közlekedés. A kezdeményezés mögött az ellenzéki Zöldek állnak, s a felmérésekben a második helyen álló párt fogadkozik, hogy esetleges kormányra kerülése után első dolga lesz lefékezni a száguldó autókat.

Fotó: Europress/AFP
A Zöldekhez csatlakozott a kormányzókoalíció kisebbik partnere, a Német Szociáldemokrata Párt (SPD): ők is így cselekszenek, amennyiben választóik hatalomra segítik őket. Armin Laschet, a nagyobbik kormányerő, a Kereszténydemokrata Unió (CDU) elnöke és kancellárjelöltje kizárta a sebességkorlátozás esélyét, logikátlannak nevezve a lépést. – Inkább a technológiákat kellene fejlesztenünk ahelyett, hogy olyan nonszensz vitákat folytassunk, mint a sebességkorlátozás. Például miért ne engedhetnénk meg egy kibocsátásmentes elektromos autónak, hogy gyorsabban menjen 130 kilométer/óránál? Ez illogikus – mondta egy interjúban.
A tizenháromezer kilométernyi német autópálya-rendszer az egyetlen közúti közlekedési hálózat Európában, ahol nincs általános érvényű sebességkorlátozás. A szövetségi hálózat fele esetében csak ajánlott a 130 kilométer/óra, s az autóvezetők minden komolyabb következmény nélkül átléphetik ezt a határt – emlékeztet a The Local online hírmagazin német kiadása. Ha ezt valaki nem tartja be, és balesetet szenved, akkor a biztosító nem fizet. Egyébként mindenki mehet padlógázzal.
Szigorúan betartandó sebességkorlátozás azért létezik több szakaszon is – például lakott településeknél –, ahol ezt külön táblák jelzik.
A CNN amerikai hírtelevízió online híroldala szerint az Autobahn nagyon biztonságos. A sebességkorlátozás hiányának ellenére is biztonságosabbak, mint az ország úthálózatának többi része. Ugyanakkor egy friss felmérés szerint a németek 64 százaléka a korlátozás mellett foglal állást. Laschet a témával kapcsolatban a Bild am Sonntag hasábjain még júniusban – miután a Zöldek és a szociáldemokraták közös platformot alakítottak ki az ügyben – kifejtette: nem hiszi, hogy a korlátozás hatékonyan csökkentené a kibocsátást. Azzal érvelt, hogy Németországban kevés olyan út van, ahol napközben gyorsabban lehet hajtani 130-nál. Közlekedési szakértők szerint viszont
az általános sebességkorlátozás hiánya a német autópályákon évi 1,9 millió szén-dioxid-kibocsátást eredményez, s ez több mint ötven ország teljes évi kibocsátása.
Különben is, jelenleg a német utakon futó gépjárműveknek mindössze 0,6 százaléka elektromos.