A „dicső sárkány” Kína válasza az amerikaiak F–35-ösére?

A „Mighty Dragon”, magyarul „dicső sárkány” becenévre hallgató vadászgépet tartják Kína válaszának az amerikaiak F–35-ösére. A vadászgépet, amelyet a szecsuáni székhelyű Chengdu Aircraft Industry Group gyárt, 2017-ben mutatták be, és Kína egyik legfejlettebb katonai fegyvereként tartják számon – olvasható a Híradó.hu cikkében.

Forrás: Híradó.hu2022. 06. 08. 8:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ két egyetlen, sorozatgyártásban lévő és századnyi erővel bevetett ötödik generációs vadászgépei, a kínai Chengdu J–20 és az amerikai Lockheed Martin F–35 első nem baráti találkozása márciusban történt. Évtizedekig azt várták, hogy a két ötödik generációs vadászgép első találkozása szovjet vagy orosz és amerikai vadászgépek között lesz, azonban a szovjet összeomlás és az orosz posztszovjet hanyatlás, valamint Kína gyors felemelkedése a világ legnagyobb gazdaságává és a katonai kutatás-fejlesztés vezetőjévé válása azt eredményezte, hogy ez nem így történt.

A J–20 és az F–35 a két jelenleg szolgálatban lévő mindössze négy ötödik generációs vadászgép közül, az előbbi egy nehézgép, míg az utóbbi egy könnyebb, egyhajtóműves vadászgép, amelyet úgy terveztek, hogy megfizethető legyen alacsonyabb üzemeltetési költségekkel. Az F–35-ös darabja 40 millió dollárral kerül kevesebbe, mint a 120 millió dollárt – közel 44 milliárd forintot – kóstáló J–20-as. Amerika saját nehézsúlyú ötödik generációs vadászgépe, az F–22 Raptor a J–20-ashoz hasonló súlytartományból származik, azonban kevesebb mint négy évvel a szolgálatba állítása után számos teljesítményprobléma és a működési költségek rendkívüli túllépése miatt a gyártása megszűnt – áll a Military Watch magazin cikkében.

F–35-ös vadászgép (Fotó: Twitter/Royalnavy)

 

Az amerikai csendes-óceáni légierő parancsnoka, Kenneth Wilsbach megerősítette, hogy a két repülőgép legalább egyszer találkozott.

Úgy fogalmazott:

úgy vesszük észre, hogy elég jól repülnek vele. Nemrégiben volt egy gyakorlat, ahol viszonylag közel kerültünk a J–20-asokhoz az F–35-ösökkel a Kelet-kínai-tengeren, és viszonylag nagy benyomást tett ránk a J–20-ashoz kapcsolódó parancsnokság és irányítás.

Hozzátette: „Egy kicsit korai lenne megmondani, hogy mit szándékoznak csinálni a J–20-assal.”

A két vadászgép összehasonlításakor megfigyelhető, hogy a J–20-as mintegy öt méterrel hosszabb, viszont a szárnyfesztávolsága is nagyobb. A J–20-as vadászgép emellett az amerikai géphez képest kétszer akkora távolságot képes megtenni leszállás nélkül, és ötezer méterrel magasabbra képes repülni. A kínaiak repülőgépe körülbelül negyven százalékkal több üzemanyag raktározására képes, amelyre azért is szüksége van, mivel az F–35-ös vetélytársával szemben itt két erőforrás biztosítja az óránkénti ötszáz kilométeres sebességfölényt. A végsebesség viszont a pilóták beszámolója alapján a gép manőverezési képességeinek rovására megy, ebben még az amerikaiak gépe az ügyesebb.

A J–20 leghosszabb hatótávolságú ismert rakétája, a PL–15 becsült hatótávolsága 200 és 300 kilométer között van, és kényelmesen túlszárnyalja az amerikai arzenál bármelyikét, miközben az irányításhoz AESA radarral büszkélkedhet, amely az amerikai légiharc-rakétákból hiányzik. Ugyanakkor a szakértők szerint a kínaiaknak még fejleszteniük kell a gép lopakodási képességein, ha be szeretnék érni a nyugati vetélytársat.

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.

Borítókép: J–20 (Fotó: Flickr)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.