A világ két egyetlen, sorozatgyártásban lévő és századnyi erővel bevetett ötödik generációs vadászgépei, a kínai Chengdu J–20 és az amerikai Lockheed Martin F–35 első nem baráti találkozása márciusban történt. Évtizedekig azt várták, hogy a két ötödik generációs vadászgép első találkozása szovjet vagy orosz és amerikai vadászgépek között lesz, azonban a szovjet összeomlás és az orosz posztszovjet hanyatlás, valamint Kína gyors felemelkedése a világ legnagyobb gazdaságává és a katonai kutatás-fejlesztés vezetőjévé válása azt eredményezte, hogy ez nem így történt.
A J–20 és az F–35 a két jelenleg szolgálatban lévő mindössze négy ötödik generációs vadászgép közül, az előbbi egy nehézgép, míg az utóbbi egy könnyebb, egyhajtóműves vadászgép, amelyet úgy terveztek, hogy megfizethető legyen alacsonyabb üzemeltetési költségekkel. Az F–35-ös darabja 40 millió dollárral kerül kevesebbe, mint a 120 millió dollárt – közel 44 milliárd forintot – kóstáló J–20-as. Amerika saját nehézsúlyú ötödik generációs vadászgépe, az F–22 Raptor a J–20-ashoz hasonló súlytartományból származik, azonban kevesebb mint négy évvel a szolgálatba állítása után számos teljesítményprobléma és a működési költségek rendkívüli túllépése miatt a gyártása megszűnt – áll a Military Watch magazin cikkében.
Az amerikai csendes-óceáni légierő parancsnoka, Kenneth Wilsbach megerősítette, hogy a két repülőgép legalább egyszer találkozott.
Úgy fogalmazott:
úgy vesszük észre, hogy elég jól repülnek vele. Nemrégiben volt egy gyakorlat, ahol viszonylag közel kerültünk a J–20-asokhoz az F–35-ösökkel a Kelet-kínai-tengeren, és viszonylag nagy benyomást tett ránk a J–20-ashoz kapcsolódó parancsnokság és irányítás.
Hozzátette: „Egy kicsit korai lenne megmondani, hogy mit szándékoznak csinálni a J–20-assal.”