Párizsban népszavazással tiltották be a bérelhető elektromos rollereket

Korábban a város kerékpárosbarát polgármestere is a veszélyes járművek ellen foglalt állást.

Magyar Nemzet
Forrás: BBC2023. 04. 03. 9:00
Budapest, 2022. május 4. Használat után szerte-széjjel hagyott elektromos rollerek Zuglóban a Szugló utcában. Bírságot szabhatnak ki nyártól Budapest több belsõ kerületében a nem kijelölt helyeken parkoló mikromobilitási eszközök, így a kölcsönzött kerékpárok, elektromos rollerek után. Megkezdõdhet a budapesti közösségi használatú e-rollerek és kerékpárok helyzetének rendezése, miután a fõvárosi közgyûlés döntött a mikromobilitási pontok létrehozásáról, valamint a szolgáltatások mûködtetésének alapelveirõl. Elõször a belsõ kerületekben hozzák létre azokat a pontokat, ahol lehet majd csak felvenni és leadni az eszközöket. Ha valaki nem megfelelõ helyen hagyja az eszközt, akkor 5 ezer forintos bírságot kaphat - szolgáltató és használó egyaránt - naponta. MTVA/Bizományosi: Branstetter Sándor *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Branstetter Sándor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megszavazták Párizsban a bérelhető elektromos rollerek betiltását. A döntés csapást jelent a szolgáltatókra nézve, a közlekedésbiztonságért kampányolók szempontjából viszont komoly győzelemnek számít. 

A vasárnap leadott szavazatok csaknem 90 százaléka az akkumulátoros eszközök betiltása mellett szólt – derült ki a hivatalos eredményekből.

 A népszavazást azért írták ki, mert a francia fővárosban egyre több ember sérül meg és hal meg e-rollerrel.

A város választói névjegyzékében szereplő 1,38 millió emberből a hivatalos adatok szerint alig több mint 103 ezren vettek részt a szavazáson. Közülük több mint 91 300-an a robogók ellen szavaztak.

Párizs volt az egyik első város, ahol bevezették az elektromos járműveket. Az ellenzőik szerint azonban aggodalomra ad okot az, ahogyan egyesek a rollerekkel közlekednek: kanyarognak a forgalomban, a járdán kerülgetik a gyalogosokat, és akár 27 km/órás sebességre is felgyorsulnak. Ritkán viselnek sisakot, és már tizenkét éves gyerekek is legálisan bérelhették az e-rollereket. Bírálat érte azt is, hogy a parkoló járművek miatt a járdákon jelentősen leszűkül a gyalogosok mozgástere.

2021-ben egy 31 éves olasz nő meghalt, miután elütötte egy két személyt szállító elektromos roller.

A nő elesett, beverte a fejét a járdába, és leállt a szíve. Az üzemeltetők eközben azzal érveltek, hogy a járművek a városban bekövetkező közlekedési baleseteknek csak kis részét teszik ki.

Anne Hidalgo polgármester mindezek miatt népszavazást írt ki, amelyen a szavazók kinyilváníthatták, hogy a rollerek mellett vagy ellen vannak-e. A magántulajdonban lévő járművekre nem terjed ki a szavazás hatálya. 

A kerékpárbarát szocialista vezető támogatta a tiltást, és januárban hirdette meg a szavazást, hogy a nép dönthessen.

„Elkötelezett vagyok amellett, hogy tiszteletben tartsam a választók döntését” – mondta újságíróknak, miközben leadta saját szavazatát.

Nagyon drága, nem túl fenntartható, és mindenekelőtt rengeteg balesetet okoz

– tette hozzá a rollerekről szólva Hidalgo.

Attól tartva, hogy főleg fiatal ügyfeleik nem mennek el szavazni, a három fő párizsi szolgáltató a közösségi médiában arra buzdította az embereket, hogy szavazzanak mellettük. Vasárnap egész nap ingyenes fuvarokat is kínáltak.

A 2019-ben bevezetett új törvények szerint – többek között a láthatósági ruházat viselésének kötelezővé tétele és a forgalommal szemben való közlekedés tilalmának előírása – 135 eurós (mintegy 51 ezer forintos), a sebességhatár túllépéséért pedig akár 1500 eurós (570 ezer forintos) bírságot is kiszabhatnak.

Eközben a bérlés végével letett rollerek is jelentős problémává váltak Párizsban, sok közülük a város parkjaiban és terein végzi. A dokkoló nélküli járművek járdán való parkolásának tilalmát annak ellenére hagyja figyelmen kívül a többség, hogy 35 eurós (14 ezer forintos) bírság is kiszabható.

 

Borítókép: használat után szerteszéjjel hagyott elektromos rollerek Budapesten, Zuglóban a Szugló utcában (Fotó: MTVA/Branstetter Sándor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.