Az Izrael–Hamász háború alááshatja a szeptemberi G20-csúcstalálkozón elfogadott India–Közel-Kelet–Európa (IMEC) kereskedelmi folyosó létrehozását – írta elemzésében a Politico. A brüsszeli hírportál emlékeztet: a kínai Övezet és út kezdeményezés (BRI) alternatívájaként szolgáló projekt jelentőségéről a megegyezést követően Joe Biden, Ursula von der Leyen és Narendra Modi is hosszasan beszélt, azonban hónapokkal a csúcs után egyelőre úgy tűnik, nagy fába vágták fejszéjüket.
Amennyiben megvalósulna, úgy az IMEC szerepe a nemzetközi kereskedelemben valóban megkerülhetetlen lenne. Nemcsak árukat, hanem csővezetékek és adatkábelek segítségével energiahordozókat és adatokat is szállítana, összekötve Dél-Ázsiát az európai piacokkal. Indiából indulva az Egyesült Arab Emírségeken, Szaúd-Arábián, Jordánián és Izraelen át egészen a görög kikötőkig, majd onnan az európai országokba érkeznének az áruk.
Igen ám, csakhogy a projekt már megszületése pillanatában számtalan logisztikai és pénzügyi problémával találta szembe magát, október 7-e óta pedig az egyik szükséges alapfeltétele is megszűnt: az Izrael és Szaúd-Arábia közötti kapcsolatok normalizálása.
A Hamász palesztin terrorszervezet Izrael elleni támadását és az azt követő izraeli offenzívát követően Rijád kijelentette, felfüggeszti az elmúlt hónapokban tapasztalható diplomáciai „felmelegedést” Tel-Avivval. A folyamat addig biztosan nem indul újra, amíg a háború tart, és kérdéses, hogy a konfliktus lezárulta után milyen kapcsolat vár a két félre. „Megítélésem szerint néhány hónap múlva, amikor a háború véget ér, mindenki jobb helyzetben lesz ahhoz, hogy az enyhülésről és a normalizáció folytatásáról tárgyaljon” – fogalmazott ezzel kapcsolatban a Politicónak egy emírségekbeli politikai elemző.