Az elmúlt harminc év tapasztalatai alapján kijelenthető: a V4 egy politikailag nagyon sikeres szövetség, gazdaságilag a szükségesnél azonban jóval kevesebbet hoztunk ki belőle – állapította meg Szakáli István Loránd, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány stratégiai igazgatója a Wacław Felczak Lengyel–Magyar Együttműködési Intézet múlt heti, varsói konferenciáján.

Mint mondta, a visegrádi együttműködés országai közötti összeköttetések mennyiségét és minőségét tekintve megállapítható: jelentősen le vagyunk maradva Nyugat-Európától.
Budapesttől Varsóba eljutni vonattal nagyságrendileg 12 órát vesz igénybe. Ez körülbelül mintegy kilencszáz kilométert jelent. Ha megnézem, mennyi idő alatt jutok el hasonló távolságra fekvő nyugat-európai településre, ez az idő jóval kevesebb
– mondta. Mint kifejtette, ha nem fektetünk magas minőségű közlekedési infrastruktúra építésébe, akkor nem is álmodhatunk szorosabb gazdasági együttműködésről az országaink között, ezért a kérdés a közeljövőben prioritást kell élvezzen. Alexandar Skurla szlovákiai beruházási és infrastrukturális szakértő úgy véli, az úthálózat fejlesztése gazdasági prosperitást eredményezhetne a régiónkban, szerinte ez mindennek az origója. Bár tudja, hogy megaprojektekről van szó, a tárgyalások és maga a kivitelezés is nagyon sok időt vesz igénybe, szerinte nem halaszthatjuk tovább, hogy gyorsvasutakat építsünk ki legalább a V4-országok fővárosai között. Úgy véli, a visegrádi együttműködés országait vezető politikusoknak erőt kell mutatniuk az unióban, hogy megkezdhessék a tárgyalásokat ezekről a fejlesztésekről.
A Három tenger kezdeményezés részmegoldás lehet?
A szakértők által felvetett problémákra részben megoldás lehet a Három tenger kezdeményezés, amely az Adriai-, a Balti- és a Fekete-tenger között fekvő 13 ország, az Európai Unió tagállamainak közös kezdeményezése. A projekt célja deklaráltan nem új politikai szervezet vagy tömb, hanem elsősorban gyakorlati célokat szolgáló együttműködés.
- A kezdeményezés azért jött létre, hogy az infrastruktúra fejlesztésével a térség gazdaságilag egyenrangú területévé válhasson az Európai Uniónak.
- Az úthálózat kiépítésének biztonsági okai is vannak: így könnyebben mozgósíthatók a NATO keleti határán a csapatok.
- A projekt szorgalmazza gázvezetékek megépítését is.
A program egyik legnagyobb projektje a Via Carpathiának keresztelt úthálózat, melynek lényege, hogy több részt vevő államot egy autópályával összekössék. Az út három kikötőt, a litván Klaipédát kötné össze a görög Szalonikivel, illetve a Fekete-tenger legforgalmasabb kikötőjével, a romániai Konstancával.