A családnak nélkülözhetetlen szerepe van az oktatásban

Az MCC Budapest Summit On Education nemzetközi oktatási konferencián, A család nélkülözhetetlen szerepe a tanításban panelbeszélgetésen vitatta meg négy szakember, hogy miért van a családnak nélkülözhetetlen szerepe az oktatásban. Az első és kihagyhatatlan lépcsőfok a család a társadalomba való élethez és érzelmi közeg. Mégis meg kell erősíteni, erre születtek különböző programok is. Jelenleg az egyik legnagyobb veszély, ami leselkedik rá, a technológia térhódítása.

2024. 02. 29. 8:01
Iskola
Iskola Fotó: pexels.com
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

–A család olyan autonóm közösség, amely az emberi történelemben a jog és az állam megjelenése előtt jött létre, és amely erkölcsi alapokon nyugszik. Családban felnőni biztonságosabb, mint bármilyen más lehetőség. A család akkor teljesíti küldetését, ha az anya és az apa közötti tartós és szilárd kapcsolat a gyermekek iránti felelősségben teljesedik ki – idézte fel Magyarország alaptörvényéből Anthony O’Hear, a University of Buckingham professzora a Mathias Corvinus Collegium által szervezett MCC Budapest Summit On Education nemzetközi oktatási konferencián, A család nélkülözhetetlen szerepe a tanításban című panelbeszélgetésen. 

 

Mivel a szülők jobban ismerik gyermekeiket, mint bárki más, általában ők tudják a legjobban, hogy mit kell tenniük gyermekeik nevelése érdekében. Az ENSZ Emberi jogok nyilatkozatának 26. cikke kimondja, hogy a szülőknek joguk van megválasztani, milyen oktatást kapjanak a gyermekeik

– hangsúlyozta a szakember.

Kiemelte, hogy például hazájában, az Egyesült Királyságban a kormány a szabályozó hatóságokon keresztül beavatkozik az oktatásba, különösen az olyan vitás és vitatott kérdésekben, mint az LMBTQ-jogok és az éghajlatváltozás. Véleménye szerint helyre kell állítani a szülők bizonyos fokú választási lehetőségét az iskoláztatás kérdésében, és az állami oktatás uniformizáló szerepét meg kell állítani.

Angela Gandra, a brazil Nőügyi, Családügyi és Emberi Jogi Minisztérium korábbi államtitkára, az Ives Gandra Jogi, Filizófiai és Gazdasági Intézet elnöke kiemelte, hogy Brazíliában több sikeres  programot indítottak a családi kötelékek megerősítéséért. Felhívta a figyelmet, hogy nemcsak az állam, hanem a teljes társadalom is tehet azért, hogy a családok teljes mértékben funkcionáljanak.

Mindennapos problémaként számolt be 

az állami iskolákban és még a magániskolákban is megjelenő hiperszexualizációs folyamatokról és arról, hogy az állam a rossz oktatással, a rossz tudás biztosításával manipulálhatja a gyenge diákokat. Ez ellen küzdeni kell.

A család szerepét kiemelve Carlos Hoevel, a Center of Studies in Economy and Culture igazgatója elmondta:

Az egyetlen hely, ahol egy emberi lény nem egy technokrata projektből, egy tudományos elképzelésből vagy egy politikai célból születik, hanem a szeretet és a nagylelkűség, a szülei révén, az a család. 

Nekünk, szülőknek, be kell kapcsolódnunk gyermekünk otthoni, iskolai és társadalmi nevelésébe. De azt mondanám, hogy a család első szerepe nem olyasmi, amit a családnak kötelességként kell teljesítenie. A család elsődleges szerepe az, hogy családként működjön. Ez egyfajta megelőző szerep ebben az értelemben. A családba születés, az első saját kapcsolatok a szülőkkel, a testvérekkel, a nagycsaláddal, mindez amit nem az ember tervez, de amely az emberi lény kialakulásának alapja

– emelte ki a szakember, majd folytatta:

Ha megtapasztaltad a valódi családi életet, önmagad valódi felismerését, nem nárcisztikus módon, hanem valódi személyes módon, és megtapasztaltad a szabadság határait is, mert van egy testvéred, meg kell küzdened az életért, felismerted, hogy az élet egy ajándék, és nem mindent magad építesz fel.

A szakember kifejtette, hogy 

ha csak arra összpontosítanánk a figyelmünket, hogy hogyan működik a család magától, beavatkozás nélkül, olyan oktatási erőnk lenne, amely hatással lenne az egész társadalmi rendszerre, sőt az iskolákra is. 

Együtt kell tartanunk a családokat és össze kell hangolnunk őket és az oktatást –jelentette ki Pöltl Ákos, a Mathias Corvinus Colllegium vezető oktatója, a Pannon Egyetem Védelmi Oktatási és Kutatási Centrumának vezetője. 

– A szülőknek és a tanároknak, a két alapvető szereplőnek, együtt kell működnie a gyermek érdekében, szövetségesekké kell válniuk – fejtette ki Mihalec Gábor párterapeuta, nemzetközi előadó és tréner. Majd folytatta:

Ha ez megvalósulna, akkor az iskola és az egész oktatási rendszer erőforrás lenne a gyermekek számára azokban az időkben, amikor az életük a feje tetejére áll, például egy krízishelyzetben, amilyen a szülők válása is. Ezekben az években rengeteg válsággal szembesülünk. Hol van a stabilitás? Ezért jobban kellene egymásra támaszkodnunk, hogy gyermekeink életében stabil pontok legyünk.

Kiemelte, hogy egy tanár is tud segíteni a nehéz életszakaszban lévő gyermekeknek, ha széthullott családból érkezik és stabilitásra van szüksége.

A beszélgetés során elhangzott, hogy a technológia túlzott megjelenése mekkora problémát jelent az iskola és a családok életében. 

Tanulmányok sora szól arról, hogy mennyire fontos például a közös családi étkezés. Ezek azt mondják, hogy a családok, akik együtt esznek, együtt maradnak. Ilyen egyszerű. És ha van néhány alapvető családi szabályunk, akkor ne tegyünk készülékeket az asztalra. Csak nézzünk egymás szemébe, és élvezzük egymás társaságát. És ezekben a családokban kevesebb a tinédzserterhesség, kevesebb a drog- és alkoholprobléma

– emelte ki Mihalec Gábor.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.